Bil & Trafik

Klokaste köpet är en nyare begagnad

Bilen är en av hushållets största utgifter. Minimera kostnaderna genom att välja en nyare begagnad bil som genomgått den största värdeminskningen, men som ändå erbjuder en hel del nykänsla.
Bil & Trafik tipsar dig om vårens elva bästa begagnatköp.

Det må vara spännande, men att köpa en helt ny bil är sällan smartast. Det höga inköpspriset svider i plånboken och värdefallet, som kan halvera bilens pris efter bara några år, driver vissa till vansinne.


En tre till fem år gammal bil med inte alltför många mil på mätaren är ett mycket bättre köp. Som andrahandsköpare slipper du den största initiala värdeminskningen, men kan ändå ta del av en del garantier som tillverkare och bilhandlare erbjuder.


För att affären ska bli så bra som möjligt gäller det att hitta rätt modell och rätt exemplar.

Urvalet är större än stort och begagnatmarknaden är rena snårskogen där vrak och praktexemplar är svårare att skilja åt än en mula från en åsna.


Begagnatköpet är i sanning inte en lätt historia. Men avsätt lite tid och engagemang så kommer du en bit på vägen, och med tipsen nedan - förhoppningsvis ända fram.


David Lilja



BMW 3-serien 1998-

Ersättaren pressar priserna och det är fyndläge på klassens rappaste vagn. Mest ekonomisk är fyrcylindriga 318i men de raka sexorna i 320i och 328i ger mer rättvisa till BMW-upplevelsen. Tänk på att vissa ägare till fullo har utnyttjat bilens glada köregenskaper, kolla bilen noggrant. Mycket varierande priser beroende på miltal, från 115 000 kronor för en 320i.


Volvo S80 1999-

Stor och rymlig Volvo som för den skull inte är tråkig. Prispressad med de stora motoralternativen som T6 och 2,9 V6. Fullutrustad kunde en ny S80 springa upp i halvmiljonen, idag får du en fin begagnad för 120 000 kronor.


Toyota Corolla 1998-

Bror Duktig, som bara utmärker sig genom att år efter år ta emot utmärkelser för att vara klassens driftsäkraste. Ett pålitligt ekonomiskt bilval. Mest mångsidig och praktisk med fem dörrar och 1,6-litersmotor. Från 40 000 kronor.


Citroën C5 kombi 2001-

Skön och rymlig familjebil med pressat pris redan som ny. Stabil på vägen och bekväm gashudraulisk fjädring som man kan höja och sänka karossen med. Ypperligt bagageutrymme. Från 130 000 kronor.


Citroën Xsara 1997-

En anonym Citroën med konservativ teknik. Bortglömd på marknaden och är därför ett utmärkt begagnatköp med låga priser. Vanligaste motorn på 1,6 liter passar bäst. Finns även som kombi och sportig coupé (VTS). Pris från 40 000 kronor.


Opel Zafira 1999-

En familjebuss som går in i garaget och inte är klumpig att köra. Smart och flexibel inredning, där två extrastolar längst bak gör att bilen rymmer sju. När det ska lastas kan man kombinera antalet sittplatser efter behag. Välj 1,8 eller den senare 2,2-litersmotorn. Fick mer diger säkerhetsutrustning från 2003. Pris från 80 000 kronor.


Toyota Avensis 1998-

Långt ifrån lika körglad som BMW 3-serien, men tiotusentals kronor billigare. Exemplarisk driftsäkerhet och totalekonomi. Har överlag få svagheter. Bättre säkerhet från och med ansiktslyftningen 2001. Välj 2,0 före den trötta 1,8-litersmotorn. Pris från 70 000 kronor.


Peugeot 206 CC 2001-

Inte behöver en cabriolet vara dyr och opraktisk. Med nedfällbart, riktigt plåttak fungerar 206 CC som vilken småbil som helst även under vintersäsongen. Men kolla passformen på taket, en del bilar läcker in vatten. Pris från 115 000 kronor med 1,6-litersmotorn, 15 000 kronor mer med 2,0.


Ford Focus 1998-

Sjunker stadigt i pris sedan efterföljaren presenterats. Focus finns som tre, fyra eller femdörrars och en för bilklassen extremt rymlig kombi. Design som står sig, kul vägegenskaper och bra kvalitet. Välj mellan 1,6 eller 2,0 liter, alternativt etanoldrivna Flexifuel. Priserna startar vid 70 000 kronor.


Honda CR-V 1999-

Honda bygger några av de mest pålitliga bilarna och stadsjeepen CR-V är inget undantag. Praktisk och tålig bil, normalt framhjulsdriven men med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Kontrollera kopplingen om tidigare ägaren har kört tungt släp. En -00 med 147 hk finns från 140 000 kronor.


Saab 9-5 1997-

"Nio-femman" har, bortsett från trilskande växellådor på tidiga bilar, varit förskonad från allvarliga fel. Kombiversionen (1999-) har blivit mäkta populär, men är fortfarande billigare än Volvo V70. Saab 9-5 har pigga motorer med lättrycksturbo, ombonad kupé och hög säkerhet. En 2,0 med 150 hk kostar från cirka 90 000 kronor. Kombin från 120 000 kronor.
Modeller och biltyper

Nyare bilar
De första två åren är värdefallet som störst och det kan du som begagnatköpare utnyttja.
En nyare begagnad bil är alltid pålitligare, miljövänligare och har bättre krocksäkerhet jämfört med billigare, äldre bilar.

Modellskiften
Bilmodeller som står inför, eller nyss genomgått modellskiften har en tendens att sjunka i pris då många ska byta till den nya modellen. Sortimentet av begagnade BMW 3-serien ökar när den nya bilen väl har kommit. På VW Golf och Volvo S/V40 kan vi redan se prissänkningar efter nyintroduktionerna.

Tjänstebilar
Ryktet säger att de körs hårt och att det slarvas med skötseln. Sanningen är att många leasingföretag kräver regelbunden märkesservice. Välutrustade Audi A4 Avant, Volvo V70 och Saab 9-5 kombi är exempel på bilar som finns i stort utbud och därmed till lägre priser hos handlarna i vår.

Hyrbilar
Oftast välservade och med få mil på mätaren. Ruljansen hos hyrbilsföretagen är hög och att de är oattraktiva för många leder till priser under listnivå. Nästan nya VW Polo, Mercedes A-klass, Toyota Avensis och Ford Mondeo är några exempel.

Sen generation
En bilmodell i slutet av livscykeln är ofta bättre sammansatt och har mer utrustning än tidiga bilar. Man brukar säga att en bil aldrig blir bättre än den sista årsmodellen och det brukar stämma rätt bra. Exempel: förra Saab 9-3 av sista årgången.

Statusbefriade bilar
Bilens marknadsvärde speglar inte alltid bruksvärdet. Allt för många lägger för stor vikt vid prestigen när de köper bil. Välj en status- och flärdfri bil för en nättare summa pengar, exempelvis en välskött Opel Omega, Peugeot 605, Toyota Camry, Saab 9000 eller den något mindre VW Bora.

Statusbilar
Som ovan fast tvärtom. En ett eller två år gammal lyxbil erbjuder mycket nybilskänsla till rimliga priser. Förste ägaren tar den stora smärtsamma värdeminskningen på sitt konto - och du kan åka lika kungligt fast till hyfsad ekonomi. En BMW 5-serie kostade över 400 000 kronor ny och kan efter ett par år kosta "bara" runt 200 000 kronor.

Direktimporterade bilar
Småfifflare och oseriösa handlare härjar visserligen fortfarande i detta gebit, men på det stora hela finns ingen anledning att rata direktimporterade bilar. Många av importbilarna finns i begagnatomloppet och priserna kan motivera köp, men bara så länge bilen har väldokumenterad servicehistorik. Akta dig för att gå på första "bästa" prisbilligaste bil!

Garantibilar
Nyare begagnade bilar kan ha kvar vagnskadegaranti eller fabriksgaranti. Det ger ökad trygghet för dig som köpare om något skulle hända och dessutom lägre försäkring. Vissa märken har fri service de första åren. Bilhandlare kan lämna olika garantier vid köp av begagnad bil. Vid privatköp finns bara "runt hörnet"-garantin, om ens det.


----------------------


Här hittar du bilen

Webben
Ett oslagbart verktyg oavsett det gäller både märkeshandeln och privatmarknaden. Sök efter geografiskt område, modeller och jämför sedan utrustning och priser.
www.koll.se
www.blocket.se
www.bytbil.com
www.autobytel.se
www.biltorget.se
www.bilweb.se
www.mobile.de (på tyska)

Märkesklubbar
En entusiast ger aldrig avkall på service och skötsel av sin pärla. Dessutom är det alltid lättare att köpa bil av en med stora kunskaper om modellen/märket. Mest aktiva köp- och säljforumen hittar du på
www.autopower.se (BMW)
www.alfaromeo.org (Alfaklubben)

Radannonser
De konventionella radannonserna har blivit färre sedan internet slog igenom, men fortfarande går det att fynda, för inte annonserar den äldre gentlemannen ut den pedantskötta pärlan på nätet? Lusläs!


----------------------------


Mer hjälp på vägen

Konsumentinformation
På Konsumentverkets bilsajt kan du räkna ut vad den begagnade bilen kommer att kosta i en ägandekalkyl.
www.bilar.konsumentverket.se.

Krocksäkerhet
Krocktester på i stort sett alla moderna bilmodeller finner du på www.euroncap.com.

Bilprovningen
Vilka bilar har klarat sig bäst vid Bilprovningen? Läs resultaten och mycket annat på begbilguiden.bilprovningen.se.

Svarta listan på bilhandlare du inte ska köpa bil av finns på Råd & Röns hemsida: www.radron.se.

Internetforum
Känner du dig osäker och vill få tips och råd av flera kan det vara en bra idé att besöka ett forum på internet. Här kan du få svar på dina frågor från andra deltagare. Finns bland annat på
www.webcar2000.com
och
www.vibilagare.se
Gå till toppen