Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Mopedgrodan retar gallfeber på britterna

En åtta år gammal mopedimitation toppar singellistan i England och säljs som mobiltelefonsignal för hundratals miljoner. Reklamfilmen som säljer signalen visas så ofta på tv att tusentals engelsmän skriver under protestlistor. Den skyldige till all uppståndelse är en 24-årig göteborgare.

1997 hängde den då 17-årige Daniel Malmedahl och hans kompisar mest i garaget och mekade med sina mopeder.
– Jag tyckte det var kul att härma mopedmotorer. Mina kompisar tyckte det lät roligt och spelade in mig för skoj skull.

Ljudet lades upp på nätet och spreds med virushastighet till olika webbsajter och mejlboxar. Populariteten höll i sig och till slut hamnade ljudfilen i animatören Erik Wernquists mejllåda.
– Jag tyckte den var asrolig och kring 2003 bestämde jag mig för att göra en figur som lät som om den hade gjort det där ljudet, säger Erik Wernquist som till vardags jobbar med grafik till tv-stationer och reklamfilmer.

En figur växte fram. Erik själv kallade den ”The Annoying Thing” för hela idén var att figuren skulle vara irriterande. Men när ett tyskt företag som säljer mobiltelefonsignaler blev intresserat av den grodliknande varelsen döpte de om den till ”Crazy Frog”.
Mopedimitationen blev mobiltelefonsignal och har sålts för 135 till 185 miljoner kronor, beroende på vilka uppgifter man ska tro på. Daniel Malmedahl vill inte ge några detaljer.
– Jag kan säga att det är mycket pengar inblandade. Men jag är nöjd med den del jag har fått. Jag känner mig inte lurad på något sätt.
Nyligen gjorde de tyska dansproducenterna Bass Bumpers en singel, som är en mix av mopedimitationen och 80-talshiten ”Axel F”, ledmotivet till filmen ”Snuten i Hollywood”. I söndags gick singeln upp på förstaplatsen på singellistan i England.

Singeln och mobiltelefonsignalen splittrar engelsmännen. Den säljer bra men det pågår också hatkampanjer mot den irriterande grodan.
Tidningen The Sun har drivit en kampanj för att köra ut grodan ur landet. Tusentals engelsmän har skrivit på namnlistor på internet för att få bort grodan ur tv. Radio- och tv-kändisen Jonathan Ross har gjort en egen version av singeln, där han avrättar grodan med ett maskingevär. Men upphovsmännen tar den negativa uppståndelsen med ro.
– De flesta klagomålen går ut på att den visas för ofta i tv. Jag förstår dem. Så kul är den inte, säger Erik Wernquist.

Daniel Malmedahl säger att han skulle varit mer bekymrad över kritiken om grodan hade varit ett välgörenhetsprojekt istället för bara en kul grej.
– Det är mest kul att se hur folk reagerar. Jag visste inte att det fanns så många svordomar på engelska!
Gå till toppen