Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Trettiotusen läser hennes blogg

Medan svenska bloggare med runt 3000 besökare om dagen bråkar om vems blogg som är störst sitter svenska Åsk Wäppling i Köpenhamn och räknar in tio gånger så många surfare på sin sajt. AdLand är internets största samlingsplats för diskussioner om reklam.

1996 jobbade Åsk Wäppling som barista (kaffebartender) i San Francisco medan hon väntade på ett samtal från någon som ville ge henne ett reklamjobb. Behovet av att diskutera reklam växte och det löstes genom att starta en webbsajt där hon kunde lufta sina åsikter.
– Jag började skriva om badlanders, annonser som av en eller annan anledning liknar varandra, berättar Åsk Wäppling.
Webbsajten drog till sig andra debattglada och snart förvandlades det hela till en samlingplats för likasinnade. År 2000 uppgraderades AdLand till att bli en blogg.
– För mig är definitionen rent teknisk. Jag installerade den typ av publiceringsverktyg som bloggar använder och därför kallar jag det en blogg.
Men det är en blogg som skiljer sig från andra. På AdLand får man för två euro i månaden tillgång till internets största arkiv av reklamfilmer.
– Vi har nästan 30000 filmer nu. Filmerna skickas till mig från kreatörerna själva.
Det är också en blogg som har läsare. Närmare 30 000 om dagen.
– Sajten handlar om roliga saker och jag skriver på engelska. Det är två bra sätt att få besökare, menar Åsk Wäppling.
Av de 54 000 registrerade användarna på sajten är många reklammänniskor med insyn i de reklamkampanjer som diskuteras. Alla postar under alias.
– Det är bara jag som känner till deras riktiga identitet så de kan posta vilka hemligheter de vill utan att riskera att få sparken.
Många år av initierade kommentarer från reklamproffs har gett sajten ett bra rykte och den anses av många vara det ledande diskussionsforumet för reklam på nätet. Det borde vara ett bra läge att börja sälja annonser och tjäna stora pengar. Men annonser på sajten är bannlysta och pengarna som användarna betalar täcker bara driftskostnaderna för sajten.
– Skulle jag börja sälja annonser finns en risk att det börjar dikteras villkor för vad jag skulle skriva om och det är jag inte intresserad av. Avgiften försöker jag hålla så låg som möjligt för att jag minns själv hur det var att vara en luspank reklamstuderande.
– Det är tråkigt när besökare tar filmerna och lägger upp någon annanstans. Dels har de inte rättigheterna till filmerna och dels kanske jag inte har råd att upprätthålla arkivet i längden om besökarna börjar hämta film på annat håll.
Åsk Wäpplings favoritreklam är en film från 1986 för den brittiska tidningen Guardian. Ett skinhead som springer skildras ur olika vinklar där varje infallsvinkel ger en ny idé om vad mannen egentligen är ute efter. Populärast bland besökarna är de rekorddyra reklamfilmer som sänds under Super Bowl-finalen i USA.
– I februari under Super Bowl är det helt absurt. Då kommer det så mycket besök att mina datorer inte orkar med.
Gå till toppen