Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Trafiken stängs av när 130 ton rullar in i Malmö

Lite nervöst är det. Att ratta en 30 meter lång och 130 ton tung trailer.
– Jag har aldrig kört en så stor trailer förut. Det gäller att lära sig ta kurvorna rätt, säger föraren Sven Bonnevier.

MALMÖ. Sven Bonnevier har kört olika typer av trailers i 25 år. Men aldrig så stora bilar och under så speciella omständigheter. På trailern transporteras tågvagnar som ska till och från K Industrier AB och Nordmills.
Att de transporteras på lastbil hänger samman med att spårbiten mellan Centralen och Västra station brutits upp i samband med bygget av Citytunneln.
Ramper har istället byggts för att klara överföringen från järnvägsspår till trailern.
Den 30 meter långa och tre meter breda lastbilen backar till och vagnarna rullas över på spår på trailern.
Vagnarna förankras sedan med stora kedjor.
– Jag har fått höra att det här ska pågå i 3–4 år, säger Sven Bonnevier.
K Industrier AB, en avknoppning från gamla Kockum, använder trailern för att leverera fyra nya vagnar i veckan.
– Det är i huvudsak malmvagnar för LKAB och vi kommer leverera totalt 180 vagnar men förmodligen många fler. Vi har också en eftermarknad och service där vi tar emot några vagnar i veckan, säger Björn Widell på K Industrier.
Från Nordmill går det två vagnar med 55 ton pastamjöl till Järna varje dag. Och tomma tillbaka.
När Sven Bonnevier rattar sitt väldiga ekipage genom centrala Malmö stängs trafiken av. Bilen gör en stor sväng över Vallgatan och över Centralbron.
– Säkerheten är alltid nummer ett men visst känns det lite nervigt när man svänger över bron, säger Sven Bonnevier.
Det ekonomiska ansvaret för trailer och rampbygge tar Citytunneln. Alternativet hade varit att lägga en ny spårsträcka.
–För vår del är det viktigaste att spåret återläggs när bygget är klart. Vi kommer ju att fortsätta arbeta med tågvagnar lång tid framöver, säger Björn Widell på K Industrier.
Gå till toppen