Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Styling betyder röster

Under veckans socialdemokratiska kongress, designad av reklambyrån och jeansmärket Acne, hade statsministern och Pär Nuder likadana klarröda slipsar. Allt fler manliga makthavare skaffar sig stylister. Men nästan ingen vill erkänna det. Camilla Thulin hjälper politiker att klä sig "rätt".

Hon fick på Lars Leijonborg en manchesterkostym.
Det var inför valet 2002. Stylisten Camilla Thulin funderade över vilka som var folkpartiets kärnväljare. Lärare, tänkte hon. Och TCO-medlemmar, fackparaplyet som samlar tjänstemän.
– Jag tänkte att en liberal, centraleuropeisk look nog skulle passa väljarna och klä Lars. Manchester, säger Camilla Thulin, 45-årig stylist, och kostymör med återkommande uppdrag på institutionsteatrarna och inom svensk filmindustri.
Medierna bekräftade genast Leijonborgs nya stil. Strax innan valet skrev Cecilia Hagen i Expressen:
”Hela hans garderob har fått sig en uppryckning. Den blå linnekostymen han har på sig är snygg och ledig. Och den bruna manchesterkavaj han bar över slipslös skjortkrage i tv-debatten i tisdags fick alla oss fyrtiotalister att reagera positivt och känna oss som unga på nytt.”
Leijonborgs nya garderob, tillsammans med ett knippe radikala politiska partiförslag, gav upphov till Leijonborg-effekten. På valdagen fick folkpartiet 13,3 procent av rösterna.
Folkpartiet, det var känslan, hade förnyat sig.
– Lars var den första politiker jag gjorde, säger Camilla Thulin.
Leijonborg var först med att erkänna att han får stilhjälp. Därför kan Camilla Thulin berätta öppet om Leijonborg-stylingen.
– Ibland går jag och Lars på stan och handlar, det går så utmärkt så.
I övrigt kan hon inte säga vilka svenska politiker, författare och företagsledare hon klär.
– Jag tror att det väckte förtjusning, säger Camilla Thulin, om reaktionerna på nyheten att Lars Leijonborg hade skaffat en stylist.
– Det verkade som om Lars hade ansträngt sig för medierna, och det gillade medierna. Han gav medierna en present, säger Thulin.
Det var så med Lars Leijonborg att han först hade konsulterat varuhuset NK:s personal shopper, berättar Thulin. Men Paul Anthony, som den personliga shoppingassistenten då hette, valde en snygg men alldeles för trendig stil. Camilla Thulin kallades in av pr-byrån Mafioso som designade folkpartiets valkampanj 2002.
Att efterfrågan på stylister ökar beror på att offentliga personer allt oftare syns i bild, på internet och i tv. Väljare dömer efter utseende, men enligt Camilla Thulin saknar partierna själva kompetens att utläsa vad väljarna efterfrågar för sorts stil och hur politikerna ska förmå anpassa sig efter stilkoder med bibehållen trovärdighet.
– Politiker kommer sällan från stilfulla bakgrunder, säger hon. De kommer från medelklass- och arbetarhem där man satt en ära i att spela fotboll och jobba. Inget fel i det. Tvärtom. Men den förfining som krävs när du ska ut i medierna och världen finns inte.
I svensk offentlighet råder tvärtom ett utbrett ohyfs, bedömer Thulin.
– Vi lever med ett bildningsförakt. Ett förakt mot borgerlighet och fina manér.
Uppgiften att förfina en politiker eller direktör inleds med att rensa ut en betydande del av vederbörande slusks garderob.
– Jag går helt enkelt hem och tittar i garderoben. Ofta är det 10 procent av den garderoben som sedan får finnas kvar. Resten är bara skit.
Blir männen sentimentala?
– Nej, jag tror att de tycker att det är skönt. De betalar mig ju för detta.
Det måste vara kul för dig?
– Ja, men samtidigt tragiskt. De här personerna bor oftast jättefint, de har jättefin fru, fina barn, fin bil. Men eftersom män är uppfostrade enligt devisen att de duger som de är så hänger där kostymer från 1992 med fel slag och fel axelvaddar. ALLT är fel. Det är flottare att ha en Fiat Ritmo och tjusiga välputsade skor.
Efter utrensningen följer nya inköp.
– Vi åker någonstans och handlar.
Camilla Thulin talar allt snabbare.
– Och då handlar vi på, vettu. Då handlar vi för trettio, fyrtio tusen. Så det är lite kul.
Att maktens män stylar sig bidrar ytterst till ökad jämställdhet i styrelserummen, tror Camilla Thulin. Hon resonerar så här:
Många manliga svenska företagsledare är bondsöner. De är sprungna ur arbetarmiljöer där kvinnan stått vid spisen och fött barn. Männen saknar därför etikett att umgås med kvinnor i jämställd arbetsmiljö. För att männen ska slippa göra bort sig vid styrelseborden utestänger de kvinnor helt och hållet.
Personlig styling av män bidrar till en vett- och etikettmässig maktutjämning, som i sin tur könsdemokratiserar hela arbetsmarknaden.
Ungefär en stor manlig makthavare per år hör av sig till Camilla Thulin för förfining. På tok för litet – med tanke på hur illa företagsledare och politiker fortfarande klär sig, tycker hon.
Men under 90-talet har många svenskar blivit mycket rikare. Varför har inte dessa karriärklättrare i data- och finansbranschen investerat i överklassigt vett- och etikett?
– Därför att de inte har tagit sig uppåt i samhället med hjälp av vett och etikett, svarar Thulin.
Hon ställer sig upp och spelar en svensk karriärist i kostym – bredbent, framåtlutad med händerna i fickorna.
– De karlar som blivit rikare under 80- och 90-talet kommer sällan från kultiverade miljöer. De är uppfostrade med att de är bra som de är.
Delvis talar Camilla Thulin så klart i egen sak. Under 2000-talet har stilrådgivare som Ebba von Sydow, Magdalena Ribbing och hon själv fått ökad status och medial makt.
Så har inget ändrats, har inte stilrådgivarna någon effekt?
– Man har insett att vi behövs. Men det är fortfarande mest rekryterare och folk som jobbar utåt mot medierna som förstått. Inte karlarna själva.

Camilla Thulin

Dessa stylar hon: Bland andra Lars Leijonborg, skådespelaren Frida Hallgren, sopranen Katarina Dalayman.
Så lärde sig Camilla Thulin att styla: Hon växte upp i en kultiverad, bohemisk överklass med hög stilmedvetenhet. Har i vuxen ålder rört sig i skilda miljöer, från kungamiddagar i slottsmiljö till Ramoneskonserter.
Drömobjekt: Ericssons koncernchef Carl-Henrik Swanberg. ”Skulle göra honom mycket ärtigare, filmstjärnesnygg. Kliar i fingrarna så fort jag ser karln.”
Gå till toppen