Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Unga tittare flyr SVT

SVT-satsningen ”Riket”, som startar på fredagskvällen, är tuffare, naknare och framför allt yngre för att locka de unga tittarna. Medan SVT satsar på exploaterande utröstningssåpa går de kommersiella kanalerna åt andra hållet.

De unga tittarna flyr från Sveriges Television. Störst tapp är det åldrarna 12–19 år. Hälften väljer bort SVT helt.
– Det här är allvarligt. Vi tappar en hel generation som inte förväntar sig att hitta bra program och därför inte söker sig hit, säger Bengt Nordström, publik-analytiker på SVT.
När ungdomarna tittar på SVT så är det framför allt på breda underhållningsprogram som ”Melodifestivalen”, ”Allsång på Skansen” och ”På spåret”. Ikväll är det premiär för andra säsongen av ”Riket”. Och nu ska de unga tittarna lockas tillbaka.
– Vi har lyssnat på den kritik som var från första omgången. Vi har varit för dåliga på att leva upp till ungdomars förväntningar. Nu är det högre aktivitetsnivå, tuffare konflikter och yngre deltagare, säger Carina Brorman, enhetschef på SVT i Malmö.
Och mer naket?
– Jo. Vi får väl se hur det tas emot. Det är skillnad på naket och naket.
Att ”Riket” lyckas är viktigt för hela företaget. Men Carina Brorman befarar att satsningen går de unga förbi.
– Vi gör bara reklam för serien i våra egna kanaler. Och tittar man inte där så ¿
SVT har som mål att minst 75 procent av varje publikkategori ska se minst fem minuter på SVT:s kanaler varje dag. Idag når man bara det målet bland medelålders och äldre. Redan 1999 visade undersökningar att tittare i åldrarna 12–29 år såg mindre på SVT är genomsnittet. Nu visar SVT:s egna undersökningar att gruppen har vidgats i båda riktningar. Idag räknas 7–34-åringar till lågkonsumenter när det gäller SVT:s utbud.
– Det riktigt stora tappet kom 1992–93 när vi fick riktig konkurrens genom att fyran blev markkanal, säger Bengt Nordström.
Även om barnprogrammen i SVT är fortsatt starka så krymper gruppen som tittar på dem. Enligt Bengt Nordström så blir barnen tv-vuxna fortare och söker sig i tidigare åldrar till allmänutbudet, och då främst i de kommersiella kanalerna. Kanal 5 uppvisar den största ökningen i åldersgruppen 12–15 år.
– Dokusåpor och program som ”Idol” tilltalar i den här gruppen. Det är mer spännande att kika in i vuxenvärlden genom realityvärlden än genom ett faktaprogram som kanske behandlar samma sak, säger Bengt Nordström.
Han får medhåll av Christina Jutterström, vd på SVT, som säger att de unga vänder barndomen ryggen allt tidigare.
– De har ett vuxet beteende och identifierar sig med vuxenutbudet. Detta kommer vi att börja leva efter nu.
Hon avslöjar att SVT från och med årsskiftet ska sända fler ungdomsprogram senare på kvällen. Ungdomar 15+ blir en egen målgrupp.
– Ungdomarna är vår framtid och har deras beteende ändrats, måste vi förhålla oss till det, säger hon.
”Internet är roligare än tv.” ”SVT är lika trist som tv-avgiften.” Det är några av slutsatserna i en attitydundersökning om 8700 svenska ungdomars (15–25 år) medievanor som Lunarstorm genomförde tidigare i år. Majoriteten av de unga tittar på tv för att få underhållning. Och på det området kan ingen klå de kommersiella kanalerna. Endast 15 procent tycker att SVT1 är underhållande och endast 11 procent säger detsamma om SVT2, visar undersökningen. Programdirektören på SVT, Leif Jakobsson, tror att unga tittare föredrar utländska programserier, som ”OC” och ”Vänner”.
– De väljer inte svenskproducerade program, som ju är vårt uppdrag. De kommersiella kanalerna kan dessutom bygga hela sin tablå på de unga tittarna – de är ju rena ungdomskanaler idag. Men vår uppgift är att nå brett till alla målgrupper. Det betyder att vi har program som de unga väljer bort, säger han.
Men den stora skillnaden är att många inte ens bryr sig om att kolla in SVT:s utbud.
– Det betyder att när vi gör något bra som riktar sig till ungdomar så går det bara förbi. Idag förhandsinformerar man sig allt mindre om vad som står i tablån, man går in på de kanaler där attityden är rätt, säger Bengt Nordström och jämför med den statliga televisionen i Norge och svenska Kanal 5 där man satsat på starka programledarprofiler.
– Ta Fredrik och Filip i femman som är oppositionella, lite farliga och som inte riktigt accepteras av de äldre. Vi har inga av den typen på SVT, säger Bengt Nordström.
Inför det nya sändningstillståndet vässar SVT strategierna för att vinna tillbaka de unga tittarna. Leif Jakobsson tror på webben, tv i mobiltelefonerna och mer specialinriktat drama, som ungdomsserien ”Spung”. Men det kostar pengar.
– Dramatik är så dyrt att vi måste tänka i breda termer. Vänder vi oss till de yngre så väljer vi bort den äldre publiken som vi också är måna om, säger Leif Jakobsson.
Gå till toppen