Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Varför lockar TV3, TV4 coh Kanal 5 fler unga

Varför är ni bättre på att locka unga tittare?

Anders Knave, programchef TV3:
–Hela vår affärsidé bygger på att ha de rätta träffarna i de rätta målgrupperna. Dokusåporna fungerar väldigt bra i de yngre målgrupperna och där har SVT och TV4 problem – de har kvar mycket av sin gamla rapporterings-tv. SVT som tror att de är ursprungs-tv är inte mentalt förberedda att följa trenderna.
Vad ser du för trend framöver?
– Det här cyniska och exploaterande är på väg ut. Nu ska det vara mer humanistisk ton, värme och respekt. Vi ser över vårt varumärke, som jag tycker har varit lite nersolkat. Vi har varit alldeles för dokusåpaenögda.
Vad anser du om att SVT:s ”Riket” blir naknare och tuffare?
– Om det stämmer så kan man ju anta att de gjort en miss och inte hörsammat de trender som setts runt om i världen.
***
Tobias Bringholm, programdirektör TV4:
Varför är ni bättre på att locka unga tittare?
– Det är viktigt att göra bra projekt som inte bara är tv-program. Man måste satsa på webben och kanske andra medie-utrymmen.
Men ni tappar ju också tittare?
– Det vände med serier som ”Idol” och ”Lost”. För ett antal år sedan räckte det att köra ”Sikta mot stjärnorna”, så fångade man alla målgrupper. Så är det inte längre, nu måste man vara mer specifik. Vår strategi är att ha det breda utbudet i fyran och mer riktade program i TV4 Plus.
Ni lägger ner ”Paradise Hotel” nästa år?
– Vi tar en paus. Vi har tappat tittare och det har inte funkat riktigt som det var tänkt. Efter några säsonger blir tittarna mätta.
***
Johan Westman, programchef Kanal 5:
Varför är ni bättre på att locka unga tittare?
– Vi har inget uppdrag att vi måste nå allt och alla. Sen är vi en renodlad underhållningskanal som försöker vara först med nya trender.
Vad vill ungdomar ha?
– Den klassiska utröstningssåpan är på väg ut. Nu ska det vara socialentertainment om vanliga människor som byter bil, fru, barn och familj med varandra. Det är en motreaktion mot en väldigt ytlig dokusåpavärld. SVT försöker kapa åt sig de yngre tittarna genom ”Riket” som man nu har skruvat till. Ett sådant grepp kan slå väldigt fel om det kommer i fel kanal.
Fler än någonsin har sökt till nästa säsong av ”Big Brother”? Hur hänger det ihop?
– ”Big Brother” börjar få en historia. Nu kan de som var 12–13 år när vi startade söka in.
Gå till toppen