Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Pokerset blir årets julklapp

Årets julhandel kommer att omsätta hela 48 miljarder kronor och årets julklapp är ett pokerset, enligt Handelns utredningsinstitut (HUI).

STOCKHOLM. Det innebär att julhandeln i år sätter nytt försäljningsrekord. Omsättningen väntas stiga med 3 miljarder kronor, eller knappt 6 procent, till knappt 48 miljarder kronor i december, jämfört med december förra året. Det är den starkaste ökningen sedan 1999.
Enligt HUI:s prognos kommer vi att handla för 5 000 kronor per person. Större delen av den summan, 3 000 kronor, tillfaller detaljhandeln och 2 000 kronor dagligvaruhandeln.
– Vår prognos grundas på att vi hittills i år haft en mycket stark försäljningsutveckling för detaljhandeln. Nästa års skattesänkningar innebär också att många hushåll passar på att konsumera redan nu, säger HUI-ekonomen Carl Eckerdal till TT.
– Statens extra julklapp till alla barnfamiljer med den extra barnbidragsutdelningen i december kommer också att gynna detaljhandeln.
Det handlar om en miljard kronor, och barnfamiljerna kommer att konsumera minst en halv miljard av det extra barnbidraget, enligt HUI.
De hetaste branscherna i årets julhandel är kläd- och skobranschen, byggbranschen samt möbel- och leksakshandeln. Och årets julklapp blir ett pokerset.
Intresset för poker har ökat kraftigt de senaste åren och enligt Svenska Spel finns det 200 000 nätpokerspelare.
Förra årets julklapp, en platt tv, fortsätter att väga tungt i tomtesäcken. En helautomatisk espressomaskin liksom en designad handväska kommer också sälja bra tror HUI.
Elektronikhandeln växer visserligen, men lönsamheten pressas hårt av den mördande konkurrensen. Hittills i år har priserna fallit med runt 16 procent och elektronikhandlarna måste därför kompensera sig genom högre volymer.
Sport- och fritidshandeln har de senaste åren gynnats av kraftiga försäljningsökningar. Men den hårda konkurrensen från kläd- och skohandeln har i år pressat ner försäljningen rejält.
Gå till toppen