Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Bredbandsbolaget skyller på Telia

Bollen hamnar hos Telia när Bredbandsbolagets vd Peder Ramel ger sin förklaring till kundernas kritik. – Vi har fått vänta på tok för länge på klartecken från Telia om lediga utrymmen i telestationerna när folk flyttar. När kunderna drabbas blir det vi som får skulden, säger han.

I snitt är det bara varannan kund med internet via telenätet som har möjlighet att ta med sig sitt abonnemang hos Bredbandsbolaget vid en flytt. Trängseln i telestationerna är stor och ofta finns det inte plats på den nya adressen.
Finns det plats blir väntetiden på ett besked många gånger ändå långt över en månad. Under tiden sitter kunderna fast i ett abonnemang de inte ens kan utnyttja samtidigt som de tvingas avvakta med att skaffa en ny operatör.
– Vår kundtjänst ska ge en tydlig information om vilka regler och avtal som gäller vid uppsägning. Jag beklagar om det inte alltid fungerat.
– Det är inte konstigt att det uppstår missuppfattningar i ett läge där vi inte styr över tempot i överflyttningen av ett abonnemang, säger Peder Ramel.
Samtidigt påpekar han att hanteringen är på väg att snabbas upp eftersom rutinerna mot Telia förenklats i höst.
Gå till toppen