Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Många problem vid bredbandsflytt

Det finns ett stort missnöje från konsumenterna med hur de bemöts av företag inom telebranschen. Det framgår tydligt av de många läsarreaktionerna efter vår artikel om Mattias Andersson i Skurup som krävdes på betalning av Spray trots att hans bredbandsabonnemang var urkopplat.

Fredrik Roubert har till och med gjort en hemsida för att utförligt berätta om en halvårslång tvist med Bredbandsbolaget.
– Jag vill varna all andra för hur kundfientligt ett bolag kan agera, säger han.
Tvisten började i april i år när han bytte lägenhet i Lund och samtidigt blev tvungen att byta internetoperatör till Bredbandsbolaget. Han blev lovad att flytten av bredbandet skulle ta som mest fyra veckor och betalade ett förskott för tre månader.
Ett halvår efter det beskedet hade han fortfarande inget internet. För en kort tid sedan fick han ett skriftligt besked från Bredbandsbolaget om att de avslutat hans abonnemang, trots att företaget fortfarande var skyldig honom 600 kronor.
– Jag har ägnat massor av tid för samtal och mejl till dem, men aldrig fått någon vettig förklaring till varför de inte kunde koppla in bredband eller varför jag inte skulle få tillbaka pengar. Jag kan inte nöja mig med att bara tiga och betala för något som jag aldrig fick. Individen måste också ha en röst, säger Fredrik Roubert.
Hemsidan öppnade han för mindre än en vecka sedan och den har väckt mycket reaktioner hos andra telekunder.
– Redan efter ett dygn hade jag fått minst tio långa berättelser och ännu fler som skrev ”jag vet precis vad du menar” eller ”jag känner exakt igen mig”. Och deras historier gäller inte bara Bredbandsbolaget, berättar Fredrik Roubert.
Han är civilingenjör i teleteknik och starkt kritisk till kunskaperna hos Bredbandsbolagets support och kundtjänst.
– Det är beklämmande när de ljuger en rakt i luren eller till och med i brev i tron att man inte ska fatta deras förklaringar. Trots allt rör det sig om ett riktigt företag, säger Fredrik Roubert.
Liknande problem fick Tobias Holfelt i samband med sin flytt från Malmö till Lund i höst. Han studerar och fick beskedet att internetabonnemang hos Bredbandsbolaget gick att ta med sig till den nya bostaden.
Efter tre veckors väntan stod det för några dagar sedan klart att överflyttningen inte gick att lösa. Ändå krävs han på betalning fram till sista januari.
– Det rimliga är väl att de kortar uppsägningstiden eftersom de givit mig fel besked. Dessutom blir man hånfullt och spydigt behandlad av deras kundtjänst bara för att man inte är någon expert på internet, säger Tobias Holfelt.
En annan som fått problem när han flyttat är Johan Hellman som i somras bytte Stockholm mot Vellinge. Han sade upp sitt internetabonnemang hos Bredbandsbolaget i maj vilket innebär att avtalet gick ut i juli.
I augusti fick han en ny räkning för tiden fram till och med november från Bredbandsbolaget.
– De påstod att jag aldrig sagt upp avtalet, trots att jag i maj försäkrade mig om att det skulle räcka med en muntlig uppsägning, säger Johan Hellman.
Just nu har han en faktura liggande hos sig för september–oktober där han också ska betala inkassoavgift.
– Jag har hela tiden fått olika besked beroende på vem jag talat med på deras abonnemangsservice. En har sagt att jag kan reklamera, en annan att det bara är att betala och följa det avtal som de hävdar finns, säger Johan Hellman.
Det här är några exempel på besvikna och ilskna telekunder som hört av sig till Sydsvenskan. Ett återkommande mönster när kunderna är missnöjda är att det uppstår tvister kring fakturor när bredbandsabonnemanget inte går att ta med sig vid en flytt.
Teleoperatörerna lovar att det ska ske utan bekymmer, men återkommer långt senare med ett negativt besked.
Kunderna har under tiden inte kunnat skaffa sig en ny operatör och tvingas ändå betala för uppsägningstiden.
Många kunder är också kritiska till operatörer som är snabba med att kräva nya kunder på betalning, men som är betydligt svårare att ha att göra med när ett avtal ska sägas upp eller en felaktig faktura reklameras.
Gå till toppen