Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Nytt verk efter 40 års samarbete

Det var i Hägerstens Motettkör allt började. Sven-David Sandström sjöng och komponerade. Ingemar Månsson dirigerade. Efter fyrtio års vänskap och musikaliskt samarbete möts de igen. På torsdag uruppför Lunds Vokalensemble Sandströms juloratorium i Malmö konserthus.

– Tolkningen av texten, där tänker vi oerhört lika. Textens innehåll har ju något att berätta. Jag brukar säga att det är lätt att säga ”halleluja”, men att göra ”halleluja”, det är något helt annat.
Ingemar Månsson, musikalisk ledare för Lunds Vokalensemble, lutar sig tillbaka i soffan i lägenheten i Lund. I hallen ligger ett urval av tidningarnas kulturdelar som han ska läsa när alla julkonserter är över. På skostället står löparskorna, fortfarande jordiga efter senaste rundan. Kanske är det typiskt för 76-årige Ingemar Månsson – tillika SM-vinnare i kortdistans i veteranklass – han har bråttom att hinna förverkliga alla sina idéer. I synnerhet de musikaliska.
– Jag är så tacksam att mina körsångare är så tålmodiga. Jag tjatar och gnäller och de är så begåvade. Jag är alldeles för dålig på att tala om det, säger han.
Efter många års tjänst som kyrkomusiker i Stockholm ställdes han inför ett val: att lägga musiken på hyllan eller söka sig en ny utmaning. Lunds Vokalensemble blev Ingemar Månssons nya musikaliska hemvist. Efter tio framgångsrika år med turnéer, uruppföranden och skivinspelningar belönades Ingemar Månsson nyligen med Kungliga Musikaliska Akademiens medalj ”För Tonkonstens Främjande”.
– Jag vet ju att ”riktiga kändisar” som Sixten Ehrling, Povel Ramel och Birgit Nilsson har fått medaljen. Men att jag skulle få den. Jag blev mycket överraskad.
Han är ödmjuk inför sin egen roll, men kompromisslös när det gäller det musikaliska hantverket. Att sjunga rätt, rent, tydligt och säkert är en grundförutsättning.
– Om det istället blir målet, då har man valt helt fel yrke, då ska man inte ägna sig åt någon konstart över huvudtaget. När man kan hantverket så återstår den tyngsta biten, att gestalta musiken. Att ge instruktioner kan varje normalbegåvad människa göra.
Han säger att han ”genom-lever verket”, mediterar och söker inåt.
– Jag har väldigt lätt för att känna. Det har hjälpt mig mycket.
Den senaste tiden har Ingemar Månsson ägnat sig åt instuderingen av Sven-David Sandströms Juloratorium. Att det är just Lunds Vokalensemble som uruppför verket tillsammans med Malmösymfonikerna är ingen slump. I tjugo år sjöng Sandström i Hägerstens motettkör och skrev här sina första verk.
– De var alla mycket tekniskt svåra, minns Ingemar Månsson.

Juloratoriet en del av Tonsatt

Juloratoriet uruppförs på torsdag av Malmö Symfoniorkester och Lunds Vokalensemble under ledning av Mats Rondin i Malmö konserthus. Solister är Susanna Andersson, sopran, Mikael Samuelsson, baryton.
Juloratoriet ingår i projektet "Tonsatt", Musik i Syds satsning på nyskriven musik. Under tre år ska tonsättarna Sven-David sandström, Reine Jönsson och Catharina Palmér skriver ett tiotal verk för MSO, HSO, Musica Vitae och regionens körer.
Gå till toppen