Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Klassiskt och jazz ratas på nätet

Klassisk musik, jazz och visa portas från nedladdningssajterna visar en ny undersökning.

Malmömusikerna Ulf Rådelius och BG Sahlin, som spelar jazz, visa, blues och rock, valde att satsa på en egen internetbutik för nyinspelad musik.

The European Consumers Organisation (ECO) har jämfört utbudet i skivbutiker med utbudet på nedladdningssajter i Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Nederländerna.
Resultatet är nedslående för den ”smala musiken”. 90 procent av efterfrågad konstmusik finns inte att tillgå. Två tredjedelar av aktuell populärmusik saknas och små och specialiserade etiketter finns sällan representerade.
ECO drar slutsatsen att specialiserade musiker och skivbolag tvingas bort från nedladdningsmarknaden.
Christer Lundblad på CDA jobbar med små oberoende skivbolag.
– Det undersökningen visar är sant. Svensk konstmusik, jazz, visa och folkmusik har inte någon väg att nå ut via digital försäljning, säger han.
För att komma förbi problemet har CDA ansökt om 2,5 miljoner kronor från kulturdepartementet för att bygga upp en ny musikportal inriktad på ”smal musik”.
Där hoppas de kunna samla den musik som varken ryms på nedladdningstjänster eller i skivbutiker.
Det är ett hårt tryck på de digitala försäljningskanalerna. En majoritet av musiken kommer från de stora multinationella skivbolagen.
– Varje återförsäljare har sina krav på hur materialet ska se ut. Det är olika filformat och alla använder sig av olika teknik. 97 procent av de som vill lägga ut sin musik kan inte göra det själva, säger Christer Lundblad.
Innan musiken skickas till nätbutiken måste den passera en konsult som bearbetar materialet. Det kostar i genomsnitt 25 euro per cd-skiva.
– Om man håller på med smal musik som inte säljer så mycket så är det mycket pengar, säger Christer Lundblad.
Små volymer innebär också små möjligheter att förhandla sig till bra villkor. De stora multinationella skivbolagen har helt andra möjligheter att kräma vinst ur den digitala försäljningen, säger Lundblad.
– Ta en låt som kostar 9,90 kr. Det mindre bolaget och artisten får cirka fyra kronor, resten behåller återförsäljaren.
Gå till toppen