Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Produktplacering blir vanligare i svensk tv

Den svenska tv-branschen talar helst tyst om produktplacering. Men fenomenet omsätter redan upp emot 100 miljoner per år och allt talar för en ökning.

Produktplacering är ett känsligt ämne i Sverige. Inte bara eftersom dagens något luddiga lagstiftning kan leda till stora böter för den kanal som gör ett övertramp, men också eftersom ämnet i sig upplevs som ofint. Ändå ser vi dagligen någon form av produktplacering i samtliga kanaler. Granskningsnämnden har fällt en rad program för vad man kallar för ”otillbörligt gynnande” och det finns till och med program som lyfts bort eftersom de inte klarar av de svenska kraven.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen