Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Malmökosmetika i 10000 butiker världen över

En stor genombrottsorder från USA har satt extra fart på kosmetikaföretaget Invima i Malmö. Nu håller bolaget på att växa ur sina lokaler på Bulltofta.

Det är den amerikanska butikskedjan Walgreens som efter en lyckad testförsäljning har beslutat att sälja Invimas märke Isadora i alla sina butiker. Det innebär att antalet butiker i världen där Isadora säljs i ett slag har fördubblats, från 5000 till 10000 stycken.
Invimas grundare och ägare Ingvar Vigstrand och Ingrid Berndtsson har precis kommit hem från en resa i USA där de har träffat representanter för de stora amerikanska modetidningarna.
– Efterfrågan för våra produkter i USA ökar på ett sätt som varken vi eller Walgreens kunde förutse, säger Ingvar Vigstrand, vd för Invima.
– Det känns fantastiskt, när man har tid att tänka efter, säger Ingrid Berndtsson, ansvarig för företagets produktutveckling.
Invima har nu öppnat ett nytt lager i USA och behöver också utöka i Malmö där företaget har sitt huvudkontor, tillverkning, lager och logistikcenter. En flytt till större lokaler finns i framtidsplanerna.
– Vi har byggt ut så mycket vi kan här på Bulltofta och tittar efter möjligheter att expandera, säger Ingvar Vigstrand.
Det kan också betyda fler anställda.
– Vi har ökat vår personal, inte minst i Malmö, ganska kraftfullt i några år. Begränsningen är våra lokaler, säger Ingvar Vigstrand.
Konkurrensen om kosmetikakunderna är hård och kännetecknas enligt honom av en ökad koncentration både bland kosmetikaleverantörer och i handeln. Allt färre märken säljs av allt större företag.
Invimas målsättning med märket Isadora är att erbjuda kvalitetsprodukter i ett mellanprisläge för att nå en bred målgrupp. Produkterna säljs i 40 länder.
– Vi har duktiga och starka konkurrenter och de är framför allt uppbackade av stora multinationella företag, säger Ingvar Vigstrand.
Men att vara ett mindre företag som Invima kan också vara en fördel, påpekar Ingrid Berndtsson som ansvarar för produkternas färger.
– Det kan dyka upp en snabb modetrend eller färgtrend. Med de korta beslutsvägar vi har kan vi vara direkt ute i rätt tid, säger hon.
Att träffa rätt i trenderna är enligt henne avgörande för att lyckas i kosmetikabranschen. Hon och kollegorna i produktteamet tar fram sex nya färgkollektioner varje år.
– Man måste vara trendkänslig, ha ett stort intresse och också lite intuition för att veta vad som säljer. Det gäller att hitta den rätta nyansen, säger hon.
En del anpassningar görs för att passa den lokala marknaden i olika länder. För lanseringen av Isadora i USA, till exempel, har man tagit fram en särskild färgkollektion för mörkhyade kvinnor.
– I vår kommer vi också att lansera en sådan kollektion i Sverige, säger Ingrid Berndtsson.

Fakta: Företaget bakom Isadora

Invima i Malmö startades 1983 av Ingvar Vigstrand och Ingrid Berndtsson som idag äger bolaget tillsammans med Ingvar Vigstrands barn.
Företaget står bakom märket Isadora som säljs i 40 länder, bland annat i USA, Europa, Ryssland, Mellanöstern och Australien.
1987 förstördes Invimas dåvarande lokaler i Malmö hamn i en storbrand.
Sedan 1989 finns huvudkontor, tillverkning, logistikcenter och lager på Bulltofta. Den största delen av tillverkningen görs på dotterbolaget i Schweiz. Invima har 140 anställda i Malmö och lika många utomlands.
Företagets försäljning i butiksledet uppgår till totalt 1,5 miljarder kronor varav cirka 350 miljoner kronor i Sverige där märket Isadora är marknadsledande. Resultatet för 2004 blev 33 miljoner kronor.
Gå till toppen