Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Det våras för julkalendern i Arlöv

I källarstudion blandas lukten av tvättmedel med magisk trombonmusik. Ulf Turesson och Niklas Fransson kallar det ljudisolerade rummet för sin lya och verkstad, och det är här de skapar musiken till årets julkalender.

Utanför det avlånga fönstret skymtar en ensam krokus och ett blad i knopp. Paradoxalt nog är det högsäsong för inspelningarna av julkalendern. Niklas Fransson och Ulf Turesson som är med i processen jobbar som bäst med att hitta det rätta anslaget i musiken.
– Ofta får vi en ”Mood referens”, en liten bild som någon grafiker tagit fram för att symbolisera en viss känsla. Nu till julkalendern finns en stor anslagstavla med ungefär samma funktion, säger Niklas Fransson.
Ulf Turesson och Niklas Fransson har spelat ihop i över tio år och gjort alltifrån klassisk filmmusik till reklamjinglar. Från början hette deras band The Excuse, men bytte snart namn till Freewheel. Det sistnämnda rönte framgångar med turnéer och skivsläpp i både Skandinavien och Japan.
Idag skriver de sångtexter och producerar musik under företagsnamnet PingPongMusik.
– Nu är det musiken det går bra för, vi själva sitter bara i en skrubb och håller på. Här är det inga rockstjärnor i läderbrallor framför mickarna, säger Ulf Turesson.
För ett par år sedan flyttade de sin verksamhet från Stockholm till ett villakvarter i Arlöv.
– I Stockholm var vår studio jädrigt fancy. Men att ha studio är egentligen en annan verksamhet dit folk kommer för att spela in sina plattor. Vad vi ville var att ha en skrivarlya och verkstad, säger Ulf Turesson som avsatt familjens källare till förmån för skapandet.
Det stora uppdraget de fått av Sveriges Television: att göra musiken till årets julkalender, tar de med ro.
– Det är förmodligen rätt betydelsefullt, säger Niklas Fransson och Ulf Turesson fyller i:
– Ja, det är en bra möjlighet att visa upp vår grej för en stor publik.
Både Niklas Fransson och Ulf Turesson har själva barn hemma. Att skapa musik har blivit som vilket arbete som helst.
– Barnen gör att den här heltidssysselsättningen krymper ihop till sex timmar om dagen. Men de har också sett till att man är mer fokuserad att komma ut med musiken, säger Ulf Turesson.
Till viss del har de också, åtminstone Ulf Turesson vars ena barn är tio år, haft barnen som en mätstock för vad som går hem i julkalendern.
– På skisstadiet använder vi oss av tydliga schabloner och koder för att illustrera ett visst känsloläge. Även om vi har helt andra associationer och tolkningar än en tioåring så kan till exempel knastret från en vinylplatta ändå illustrera det gamla och förgångna. När jag var liten visste jag inte hur en mungiga lät innan jag såg Emil i Lönneberga, säger Niklas Fransson.
Musik och film är tätt sammankopplade för PingPongMusik. Som barn satt Ulf Turesson framför Scooby-Doo och funderade över hur det snabba springljudet framställts.
Båda drar paralleller till olika stämningar eller känslor som väcks, och pratar om ”frysställen” – en viss scen eller ett ackord som får håren på armarna att resa sig. Men ibland kan det vara svårt att ha sitt stora intresse som yrke. Särskilt när man jobbar med kommersiell tv och många människor inblandade.
– För det är ju jobbigt att vara känslig, säger Ulf Turesson och skrattar.
Gå till toppen