Bil & Trafik

"Drömmen är att öppna ett traktormuseum"

”Intressant? Vill du så lägg en slant.” Uppmaningen står på en handskriven lapp intill en bössa vid utgången i det ombyggda stallet. Där inne finns sjuttio år av svensk historia – skönheter på flera ton.

NYHAMNSLÄGE. Det började med en Volvo T24 av 1953 års modell som i flera år stått i en av familjens lador, rostat och tillåtits förfalla.
Äldsta sonen Fredrik Zackow, då 13 år, nu 24, fick för sig att renovera den.
Samtidigt som hans intresse utvecklades engagerades även resten av familjen. Snart restaurerades även en ”gråsugga”, en Fergusontraktor från 50-talet. Sedan dess har tre–fyra fordon per år köpts in, reparerats och fixats till.
I stallet finns nu märken som McCormick, Oliver Hart-Parr, Munktells och Porsche – ett vackert fordon i skrikig orange färg.
Familjen har varit allätare. Alla märken har välkomnats, dock inga dubbletter, men nu har handbromsen av utrymmesskäl dragits åt.
Familjen har ett fyrtiotal traktorer, nästan alla glänsande och i bruksskick.
Fler får helt enkelt inte plats i det gamla stallet, om de inte skulle komma över något riktigt spektakulärt.
– Eller om någon ber oss ta hand om en traktor som annars skulle stå och förfalla. Då kan vi inte heller säga nej, säger storebror Fredrik Zackow.
– Hittar vi något utöver det vanliga skulle vi inte tillåta oss själva att missa den upplevelsen, erkänner dock Johan Zackow, sedan deras pappa stolt berättat att sönerna året dessförinnan renoverat Alnarps Lantbruksmuseums hundraåriga exemplar av The Ivel, den första traktorn med förbränningsmotor i Sverige och som idag återfinns i ytterst begränsad upplaga.
– De var lite nervösa när de såg hur unga vi var, men det var faktiskt inte så svårt. Folk har nog inte vågat eftersom den är så speciell, säger Fredrik Zackow blygsamt.
Pappa Hans-Erik fyller i:
– Ni var också lite nervösa, måste man erkänna.
Ute på den skånska landsbygden har familjen levt i fem, snart sex generationer. Här har man efter årstiderna harvat och plöjt, möjliggjort för städernas och industriernas framväxt. Vägen de bor på är till och med uppkallad efter familjen.
För pappa Hans-Erik handlar det därför mycket om nostalgi.
Han minns med värme det öronbedövande ljudet från maskinerna som drog över fälten.
Gården fick sin första traktor, T24:an på 50-talet, alltså relativt sent sett med historiska glasögon. Man lånade däremot en traktor av Hans-Eriks morbror på 30- och 40-talet. Det är främst den traktorn, John Deere från 1939, som väcker hans minnen till liv.
Just det här exemplaret lånade författaren Olle Länsberg för att användas som reklampelare när han lanserade boken ”Käre John”.
Utöver nostalgin är traktorns historia en symbol för den stora rationaliseringsprocess som påbörjats inom jordbruket, som exempelvis innebar att antalet hästar minskade uppemot en tredjedel efter andra världskriget, då fordonet slog igenom på bred front.
– Det som är intressant är att tidigare än så fanns tekniken utvecklad, men folk frågade sig vad de skulle med traktorer till. Man gick i sin lunk och i sin vardag och insåg inte fördelarna, utvecklar Hans-Erik Zackow.
Det är med stor vördnad de visar runt och berättar om traktorerna. Om utvecklingen från enorma metallhjul, till däck, om kylare och kompressorer från 1930-talet som bygger på enkla men välfungerande lösningar. Om den obeskrivliga känslan som uppstår när de för första gången ser och ”ger sig på” ett nytt fordon.
– Det som är riktigt häftigt med det vi håller på med är att upptäcka alla tekniska lösningar. Många är långt före sin tid, förklarar, Johan Zackow, och får medhåll av sin bror:
– Vad jag tycker är fascinerande är att vi använder oss av samma saker idag, fast med lite mer komplicerade lösningar.
Sällskapets engagemang låter förstå att de, när de restaurerar fordonen, väljer en procedur som innebär dubbelt arbete.
Först monteras traktorn ned i hundratals bitar. Allt gås igenom och putsas. Steg två är att sätta ihop delarna för att provköra fordonet i ett tiotal timmar.
Detta följs av ännu en tidskrävande nedmontering och genomgång, vilket avslutas med att lacka fordonet i dess originalfärg.
Först därefter är traktorn ”färdig”.
Noggrannhet är det vägledande mottot hemma hos traktorfamiljen.
– Drömmen är att en dag öppna ett traktormuseum, berättar Johan Zackow och pekar mot ett av hörnen i stallet. Där skulle de ha ett litet fik, men då skulle det krävas en rejäl tillbyggnad.
Nu nöjer familjen sig med att visa upp rariteter och veteraner vid tillställningar och när enskilda, som på olika vägar hört talas om dem, hör av sig.
– Vi visar jättegärna upp vad vi har, men på grund av olika lagar och regler kan vi inte ha något museum, säger Hans-Erik Zackow.
Nu nöjer man sig därför med en bössa vid utgången med texten:
”Intressant? Vill du så lägg en slant.”

Den entusiastiska familjen Zackow

Bor: I Nyhamnsläge, norr om Helsingborg.
Familj: Hans-Erik Zackow, Annelie Zackow, Fredrik Zackow, 24, Johan Zackow, 21 år.
Antal traktorer i samlingen: Ett fyrtiotal.
Äldsta traktor: 1933 – Fordson ”Låglund”. Företaget var det första traktorföretaget att börja massproducera, och kunde på så sätt pressa priset. Redan 1907 hade en prototyp utvecklades men först tio år senare lanserades fordonet, Fordson F, vilken tillverkades fram till 1929. Fordson Låglund, som framställdes på Irland är en vidareutveckling av denna modell.
Äldsta traktor: 1955 – BM 210 Teddy, vilken var Bolinder-Munktells första förgasartraktor och ersatte BM 10. Från början enbart avsedd för export, men den blev så populär att man beslöt att introducera den även i Sverige. Traktorn tillverkades under åren 1953 till 1955 och fanns i två versioner BM 200 för bensin och BM 210 för fotogen. Båda gick under benämningen ”BM-Teddy”. Under tillverkningsåren producerades runt 2400 exemplar.
Längsta körsträcka för att få hem ett objekt: Från Eskilstuna, runt 60 mil.
Tid för att renovera en traktor: 3–6 månader, några timmar om dagen.
Pris för en veterantraktor: Det har gått upp på senare år, men är säljaren mån om att traktorn skall tas tillvara och räddas för framtiden så kostar den inte så många kronor.
Favoriten i samlingen: John Deere BR 1939, som Hans-Erik Zackows morbror köpte ny till sin gård, men som även gick på gården på 30- och 40-talet.
Gå till toppen