Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Martin Gelin om "The Sartorialist "

Veckomagasinet New York Magazine hade nyligen en lång artikel om fenomenet "grups", en lite infantil förkortning av "grown-ups". Det handlar om 38-åringar med kreativa yrken som klär sig i jeans och ironisk t-shirt och hänger på konserter med The Postal Service.


Det är samma gamla historia om att folk vägrar växa upp. En livsstil som traditionellt förknippats med tonåringar sträcker sig allt högre upp i 30- och 40-årsåldern.


Redan i mitten av 1990-talet döpte den brittiska tidningen The Modern Review fenomenet till "middle youth" , vilket fick den klumpiga svenska översättningen "medelung" .


Men om det finns något signifikativt för hur vi klär oss just nu så är det inte att vuxna människor klär sig barnsligt, utan precis tvärtom. Allt fler 20-åringar gör allt för att se ut som gubbar och tanter, i tweedkavajer från Ralph Lauren och gammaldags second hand-klänningar från Ebay.


Framgången för den New York-baserade modebloggen
The Sartorialist
(
thesartorialist.blogspot.com
) talar också för det.


Bloggen består nästan uteslutande av bilder på människor från Manhattans gator, med korta kommentarer. Det går snabbt att hitta ett återkommande modeideal: propert och konservativt. Samma traditionella, gärna skräddarsydda, elegans som exempelvis amerikanska Men´s Vogue försökt lansera med sina första två nummer.


The Sartorialist har numera drygt 110 000 läsare i månaden och bloggens skapare, Scott Schuman, har etablerat sig som en modeprofil med plötsligt inflytande över New Yorks gatumode.


Nu saknas bara ett ord för de unga gentlemän som slaviskt följer The Sartorialist i jakt på inspiration för ett par nya golfbyxor, en fedora eller ett nytt sätt att vika näsduken i bröstfickan. Vore det inte mer logiskt att kalla dem just för "grups"?


MARTIN GELIN
Gå till toppen