Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Jim Westergren .com, såg och segrade

I dag avgörs det om 24-årige Jim Westergren från Malmö blir världsmästare. Under flera månader har han hållit tätpositionen när sökmotorsoptimerare från hela världen gör upp om titeln i ”VM i Google”.

– Jag är rätt säker på att vinna. Vad än någon annan kommer på så är det sannolikt redan för sent för att det ska registreras av Google, säger han nöjt inför slutspurten.
Sedan något år tillbaka är Jim Westergren egen företagare med inriktning på sökmotorsoptimering. När amerikanen John Scott i höstas utlyste en tävling i optimering nappade han direkt.
– Jag vet att jag är bra på det jag gör och förstod att en lyckad tävling skulle kunna ge bra genomslag för mitt företag, säger Jim Westergren.
Förstapriset är på 50 000 kronor och reglerna är enkla. Målet är att i dag, den 15 maj, hamna överst på listan vid en Google-sökning på ordet ”v7ndotcom elursrebmem”. En fras som inte tidigare funnits på Google och därför inte skulle ge någon ett försprång.
– Några hann före mig och köpte upp ordet som domännamn, men det räcker som tur är inte för att man ska hamna överst i en sökning, säger Jim Westergren.
Totalt deltar runt 500 sökmotorsoptimerare från många länder i tävlingen. De flesta proffs, men det finns också en hel del glada amatörer. Framgångarna i tävlingen har givit Jim Westergren ett större genomslag än han någonsin hade kunnat ana. Intervjuer i både Wall Street Journal och Washington Post har lett till flera jobberbjudanden och ett antal förfrågningar om uppdrag för firman.
– Anställningarna har jag tackat nej till. När jag just kommit igång som egen företagare och det går så här bra är det självklart skojigare att fortsätta på den vägen ett tag till, säger Jim Westergren.
Han ser flera förklaringar till att han lyckats så bra i tävlingen.
– Viktigast är nog att jag placerade min sajt som en undersida på min gamla etablerade domänadress. Google prioriterar gamla kända domänadresser framför nya. Det är därför som till exempel Aftonbladet ofta kommer högt upp när du gör sökningar på populära termer, berättar Jim Westergren.
Det andra viktiga skälet är att han försäkrat sig om många länkar till sidan.
– Den som har få länkar hamnar omedelbart på efterkälken. Google går efter hur populär din sida är och då är länkarna en bra måttstock, säger Jim Westergren.
En hemsida utan några länkar alls riskerar till och med att hamna helt utanför Googles söksystem som i dag omfattar 29 miljarder sidor. En tredje viktig ingrediens för att nå högt upp i en sökning är att sidan har relevans – alltså att sökbegreppen finns väl placerade i titelrubrik och centralt i texten.
– Det kanske låter enkelt, men i praktiken finns det oerhört många vägar att gå. Till exempel kan den som vill lura Google och hamna högt med en sida som egentligen är rätt värdelös skapa dold text som bara sökmotorn ser, berättar Jim Westergren.
I Google-världen talar man om vita och svarta hattar, där hemsidestillverkare med vit hatt följer de riktlinjer som satts upp.
– Spam, ett slags svart hatt, är ett jätteproblem som Google försöker hitta vägar för att stoppa, men det finns hela tiden kommersiella intressen som jobbar för att komma runt spärrarna, säger Jim Westergren.
Enligt en ny amerikansk kartläggning finns det i dag runt 700 miljoner människor på jorden som varje månad gör sökningar på internet. Inte konstigt om säljare gör allt för att synas.
I Jim Westergrens bransch används begreppet ”hårt pressade ord”. Helt enkelt de populäraste sökorden där tusentals hemsidor slåss för att hamna på den tio-i-topp-lista som visar sig varje gång du gör en Google-sökning.
– Tänk dig hur många det är som tävlar om att hamna i topp med ett sådant inneord som poker, säger Jim Westergren.
Ett sätt att hamna högt är att köpa en annonsplats där företaget betalar en ersättning till Google varje gång någon klickar upp sidan. Det har lett till köp av sponsrade sökord så att till exempel Volvo inte hamnar överst på träff-listan vid en sökning på företagets namn.
– Det är ett dyrt sätt att hamna högt, dessutom föredrar användarna den vanliga tio-i-topp-listan framför sponsrade adresser, säger Jim Westergren.
Visserligen talar han i egen sak, men alla förfrågningarna den senaste tiden ger en tydlig fingervisning om att många delar hans uppfattning.
– Google uppdaterar sitt index flera gånger om året. Den som vill ligga på tio-i-topp måste parallellt anpassa sitt system efter de nya rutinerna. Jag lär ha mycket att göra framöver, säger Jim Westergren.
Gå till toppen