Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

Chauffören som krockade med Kustpilen vill slippa fängelse

Lastbilsföraren som 2004 fastnade mellan bommarna i Nosaby och krockade med ett tåg fortsätter att hävda att olyckan berodde på tekniska fel. På hovrättens förhandling i dag var lokförare på plats för att stödja den överlevande kollegan.

När hovrättens förhandling inleddes i Malmö på onsdagen var flera tågmästare och lokförare på plats för att stödja den kollega som överlevde kraschen i Nosaby och fruarna till de två omkomna lokförarna.
Ett 90-tal passagerare fanns med på Kustpilen-tåget från Blekinge vid kollisionen. Många skadades, allra mest den tågvärd som precis före olyckan satt strax bakom förarhytten. När föraren sade att "nu smäller det" började hon springa bakåt i tåget, vilket förmodligen räddade hennes liv.
Kollegan Karin Rasmusson önskar att olyckan kunde medföra att bilister och lastbilschaufförer lär sig att man aldrig ska tveka att forcera en bom, om man hamnar i en sådan rävsax som lastbilschauffören i Nosaby.
— De är gjorda i material som med lätthet ger vika vid påtryckning. Och man ska aldrig fundera på att hinna över när lamporna blinkar rött, det kan gå väldigt snabbt, säger hon.
Lastbilschauffören såg inte några blinkande lampor förrän han var alldeles framme vid den första bommen. Han var bländad av solen, berättade han för hovrätten. När han upptäckte signalen kunde han bara fortsätta framåt, eftersom han hade andra fordon tätt bakom sig.
Efter att ha passerat första bommen stoppades han av nummer två.
Han trodde att han skulle ha fem till tio minuter på sig innan tåget kom, så han gick ur och försökte aktivera den nedfällda bommen, som han trodde var försedd med lastkännare. När det inte gick hoppade han in i lastbilen och började köra genom bommen, men han hann inte undan.
Tingsrätten klassade hans agerande som grov vårdslöshet i trafik, grovt vållande till annans död och vållande till kroppsskada och han dömdes till 14 månaders fängelse.
Försvarsadvokat Leif Silbersky hävdar att tekniskt fel på signalsystemet orsakade olyckan, medan Banverkets utredare hävdar att det fungerat som det skulle.
Gå till toppen