Det är lika bra att vi tar det direkt. Det knapplösa knullet. Begreppet som
byggde myten kring "Rädd att flyga" och som färgat av sig på
hela Erica Jongs karriär, för att inte tala om det moderna samlivssamtalet.
Det knapplösa knullet är "mer än ett knull. Det är ett
platoniskt ideal. Knapplöst eftersom alla knappar bara faller som rosenblad
då ni förenas, underkläderna blåser bort som maskrosfrön. Tungorna flätas
samman och blir flytande. Hela ens själ flödar ut genom tungan och in i din
älskares mun".

För min generation, plus minus något decennium, är det där självbespeglande
sexualneurotiska lika välbekant som ännu en reprisomgång av "
Seinfeld". 1973 var världen inte lika proppmätt och när "
Rädd att flyga" kom under hösten klistrades klassikeretiketten på
nästan direkt. De första pocketutgåvorna marknadsfördes som
"Det kvinnliga svaret på 'Portnoys besvär' " - Philip
Roths bekännelseroman från 1967 berättad från den judiske juristen Alexander
Portnoys ryggläge hos terapeuten - men Jongs bok garnerades av sensationer
som Roth aldrig var i närheten av.
Jong hade dittills haft en applåderad men lågprofilerad karriär som poet och
bara förhandsryktena om "Rädd att flyga" överträffade
vida intresset för hennes två poesiböcker, för att inte tala om alla
ståpickarna och shikse-brudarna hos Roth. Indignerade tryckare och
typografer vägrade först befatta sig med boken och förlagsanställda snodde
kopior av manuset och delade ut till storögda kompisar.
De allra första recensionerna var försiktigt positiva men verkade inte
riktigt veta var de skulle göra av Jongs kåta och rastlösa hjältinna Isadora
Wing - en Terry Stokes i New York Times lyckades knacka ner en hel recension
utan att med ett ord beröra det knapplösa knullet - men det dröjde inte
länge innan John Updike och Henry Miller farbroderligt lovprisade boken hela
vägen in i litteraturhistorien. Updike såg Isadora som en nutida och läcker
judisk version av Chaucers hustru från Bath. Miller hittade en vägvisare för
den ännu oskrivna kvinnolitteraturen: "Tack vare den kommer
kvinnor att hitta en egen röst och ge oss stora berättelser om sex, livet,
om glädje och äventyr".
En omläsning 33 år senare ger åtminstone Miller rätt. Jag var med nöd och
näppe nyfödd när boken kom och trots att min uppväxts läsning - från
Veckorevyn till socialbrutalism à la sjuttis med Siv Widerberg och Ordets
Makt - var fylld av referenser till det där knapplösa knullet så dröjde det
ända till för några år sedan innan jag faktiskt läste. Nakenchockerna
uteblev. Förstås. En kvinnlig huvudperson med extrovert sexdrift är inget
ovanligt idag och Isadora Wing skulle kunna vara morsa till Carrie i "
Sex and the City" (eller åtminstone till Samantha Jones).
Även som relationsroman är det en historia i dess allra mest samtida form:
en som ältar, känner, och petar sig i naveln. Och Isadora Wing är förvisso
inte den första litterära kvinnogestalt som längtat sig halvgalen efter
passion, men hon är en av de första riktigt moderna. Faktum är att hon
fortfarande känns så modern att man kan misstänka att den armé av veliga
flickor som möter en i den nutida fiktionen mallats just på henne.
I boken åker hon med sin svale och tystlåtne make ("inte
kunde jag veta att det efter några år skulle kännas som att ligga med Helen
Keller"), psykiatrikern Bennett, till en konferens i Wien. Där träffar
hon Adrian Goodlove, en rödbrusig engelsman med sexig svada och ivriga
händer, och förstår att hon äntligen träffat sitt knapplösa knull. Hon
överger Bennett för att åka runt i Europa med Adrian som visar sig vara både
översittare och impotent, sitt löftesrika efternamn till trots. Isadora
längtar allt mer efter Bennet utan att drömmen om den där friheten sviktar
en tum, och någon frälsning kommer inte. Isadora är lika vilsen på romanens
sista sida som på den första, lika övertygad om värdet i att ha en lojal
livskamrat vid sin sida som om människans, eller åtminstone hennes egen,
oförmåga att nöja sig med bara honom eller henne.
Och jo, temat må vara mjölkat till utmattningsgränsen numera, men
"Rädd att flyga" är fortfarande en enastående berättelse, klädd
i ett språk som glittrar av liv. Boken är faktiskt en av de kroppsligaste
jag läst, figurerna kommer fysiskt så nära att man sitter bredvid - inuti
den skakiga lilla bilen på en hetluftsdallrig autobahn när Isadora sätter
tänderna i en maskäten persika, i sovrummet där hennes snuskige före detta
dirigentpojkvän bokstavligen skitar ner hennes lakan. Och medan de en gång
hisnande sexskildringarna väger lätt mot ekvilibristporren hos, tja, Sidney
Sheldon, så är de djupt mänskliga, och jag menar just mänskliga - fyllda av
hud och lukt, av kulmagar och rumpor och skitiga tånaglar och svajande
erektioner. Dessutom sugs man rakt in i bokens interiörer, inte minst det
sena sextiotalets New York där den välbeställda kulturklassen då som nu mest
verkar flyta runt mellan groovy lägenhetsfester och sina terapeuter.
Läsningen är överhuvudtaget märkligt friktionsfri - jag letar efter
anakronismer men hittar inga, undantaget frånvaron av aids och
gonorréepidemier, samt någon utgången bilmodell och förekomsten av en och
annan skrivmaskin. Det är helt enkelt förrädiskt lätt att glömma att
"Rädd att flyga" kom i en tid då Isadoras livsstil var passande
möjligen för en vänsterintellektuell övre medelklass, och inte ens där var
det självklart att vilja leva i självupptagen salighet, med preventivmedel,
utan barn och mellan män. "Du borde verkligen sluta skriva och
skaffa barn", som Isadoras beskäftiga syster säger. "Du
kommer att tycka det är så mycket mer givande."
Ändå är den förståelsen en av de viktigaste förutsättningarna för en
omläsning, den allra mest talande för hur mycket som faktiskt har hänt.
"Jag växte ju upp i tron att jag var Doris Day", sade Erica
Jong i en radiointervju förra året.
Jag växte snarare upp i tron att jag var Isadora Wing. Jag kan nog aldrig
riktigt begripa hur oändligt tacksam jag ska vara för det.
ANNA HELLSTEN
medarbetare på kulturredaktionen
Recensent fick mothugg
Erica Jong, född 1942, är amerikansk poet och författare. Hon slog igenom
med romanen "Rädd att flyga" från 1973 som blev en bästsäljare i stora delar
av världen.
Jongs senaste roman "The Devil at Large" från 1993 handlar om hennes möten med författaren Henry Miller.
I Sydsvenskan recenserades "Rädd att flyga" 1975 av Gun R Bengtsson som skrev: "Som handbok i frigörelse för medsystrar är Erica Jongs laborationsredogörelse för lättviktig. Som hjälp till självhjälp fyller den förhoppningsvis författarinnans egna behov."
Hon fick mothugg i en replik av Gertrud Anljung: "_ bokens många roliga och tänkvärda och oväntade fyndigheter och poänger har recensenten helt missat."