Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

MTV vill aldrig bli en '"gammal kanal"

Idag fyller MTV 25 år. Musiken är inte lika viktig som i början, men vuxen - nej, det ska kanalen aldrig bli. 1 augusti 1981 började tv-kanalen Music Television sina sändningar i USA med att visa videon ”Video Killed The Radio Star”.

120 musikvideor. Det var allt som MTV hade att tillgå när kanalen drog igång något som kan liknas vid en mindre revolution i både musik- och tv-världen.
– MTV sände musikvideor 24 timmar om dygnet. Det var ett helt nytt fenomen, säger Martina Zetterkvist, pr-assistent för MTV Norden.
Exakt sex år efter premiären i USA flyttade kanalen över Atlanten. Dire Straits fick äran att inleda den europeiska eran 1 augusti 1987 med videon ”Money For Nothing”.
Några år senare började kanalens omvandling från en hundraprocentig musikkanal till en som också sänder annat material. ”The Real World”, en föregångare till dagens dokusåpor, såg dagens ljus 1992. De tecknade ”Beavis and Butthead” blev populära inslag i mitten av 1990-talet.
Under senare år har MTV gått mot att bli allt mer lokal. Först startades en egen kanal för de nordiska länderna, MTV Nordic, 1998. Förra året gick man ett steg längre och skapade separata kanaler för varje land. För första gången började det talas svenska av programledarna på MTV.
– Men vi vill inte tappa vår internationalitet, vi ska fortsätta att vara ett fönster mot världen, säger Martina Zetterkvist.
Utvecklingen mot mindre musik och mer av andra sorters program har också fortsatt. Martina Zetterkvist förklarar varför:
– Det har tyvärr blivit så ¿ eller tyvärr – vi tycker om musik ¿ men musik finns på alla plattformar idag. Vi har breddat oss. Vi ska visa det ungdomar vill titta på. Finns det ett behov av något annat än musikvideor så ska vi fylla det behovet, säger hon.
– Vi vill aldrig bli en gammal kanal och ska alltid rikta oss mot de unga. Vi vill inte ens att vuxna ska tycka att det är kul att titta på oss. MTV ska ge känslan: ”Det här gör inte mina föräldrar”. Det är så man lyckas för ungdomar tror vi. Det är därför program som ”Jackass” och ”Pimp My Ride” går så bra – det är sådana program som föräldrarna inte tittar på, fortsätter Martina Zetterkvist.
En annan strategi från MTV för att behålla sina tittare är att satsa på internet och interaktivitet med tittarna. Tittarna ska själva både kunna skicka in videor att visas på kanalen och samtidigt vara med och styra utbudet.
– Vi ser att en stor del av tittarna dels vill vara med själva på MTV och dels själva påverka vad som visas, säger Martina Zetterkvist.
MTV Overdrive, ett internetbaserat koncept som finns i USA och där man bland annat kan ladda ner shower och program, kommer till Europa till hösten. I Storbritannien startar idag i samband med jubileet MTV Flux, en kanal med ett eget community på internet där tittarna ska kunna påverka vad som visas på kanalen. Om och i så fall när MTV Flux kommer till Norden är inte bestämt.
Gå till toppen