Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Lovande regissör på klassisk mark

– Det är en större blandning av människor med olika bakgrund i den engelska teatervärlden jämfört med den svenska, säger regissören Maria Åberg. Jag tror att det har betydelse för teaterns vitalitet. Här hemma har många gått samma utbildningar och möjligen leder till en viss likriktning.

Så sent som i januari i år fick Maria Åberg sitt regigenombrott med en uppsättning av tysken Franz Xavier Kroetz ”Stallerhof” på Southwark Playhouse. Recensionerna i de stora dagstidningarna var lysande.
Nu gör hon ett snabbt besök hos föräldrarna i sommarhuset i Beddingestrand för att fira pappans 60-årsdag. Men det var knappt att hon och pojkvännen hann fram i tid eftersom de drabbades av flygförseningar på grund av de utökade säkerhetskontrollerna och kaoset efter polisens tillslag mot en grupp terrormisstänkta engelsmän i torsdags.
För närvarande arbetar Maria Åberg som regiassistent på Royal Shakespeare Company i Stratford upon Avon med Shakespeares ”Perikles” och ”En vintersaga”, samtidigt som hon förbereder sin egen regi av dramatikern Roy Williams nyskrivna ”Days of Significance” inför premiären i januari nästa år.
Bortsett från lite amatörteater med Arenateatern och skoluppsättningar på Heleneholmsgymnasiet i Malmö har hon ingen erfarenhet av teaterarbete i Sverige.
– Jag tog 20 poäng i drama i Lund men kände att de teoretiska studierna inte var vad jag främst behövde.
I stället sökte Maria Åberg en regiutbildning i London , antogs, flyttade en period till Berlin där hennes irländske pojkvän arbetade, fick jobb som regiassistent på en liten engelskspråkig teater, såg mycket tysk teater, flyttade till Cork på Irland, jobbade med koreografi och var en tid lärare i drama på en katolsk pojkskola innan hon fick ett lärorikt arbete som dramaturgiassistent på Royal Court i London.
– Där lärde jag mig jättemycket genom att läsa pjäser. Det kom in cirka 80 nyskrivna dramer i veckan som vi skulle ta ställning till. Dessutom hade jag tillgång till hela den praktiska kreativa processen och kunde följa uppsättningarnas framväxt.
Maria Åberg rekommenderades till en regikurs på National Theatre som i sin tur ledde till att hon blev regiassistent då Tom Cairs satte upp Brian Friels ”Aristocrats” på samma teater.
Och så valde hon att debutera med Kroetz.
– Jag ville ha en riktig maffig tysk 70-talspjäs och i den här drar det åt det groteska.
Tysk teater är en viktig inspirationskälla och hon gillar inte minst det sätt på vilket tyskarna låter scenografin bli en del i hela uppsättningen. I Sverige är Bente Lykke Möller en bra representant för den scenografikonst Maria Åberg tycker om.
Bland de uppsättningar i Malmö som gjorde starkt intryck på henne under gymnasieåren finns just Staffan Valdemar Holms och Lykke Möllers ”Hamlet” och ”Lulu”.
– Göran Stangertz Norén-uppsättning ”Blod” på Hipp blev också viktig.
Ingen i Maria Åbergs familj ägnar sig åt konstnärligt arbete men föräldrarna har hela tiden gett henne sitt fulla stöd.
– Utan det skulle jag inte ha kunnat resa och jobba på det sätt som jag har gjort.
Redan på Heleneholm visste hon att hon skulle arbeta med teater. Från början tänkte Maria Åberg främst på skådespeleri men redan under de åren förstod hon att regi passade henne bättre.
På mellanstadiet blev Nina Gunkes och Göran Stangertz dotter Niki en nära vän. De fick vara med på Dramatiska Teatern, bakom scenen och Maria Åberg kände att det här var roligt.
– Sedan tog det naturligtvis några år innan jag fattade att teater också är någonting viktigt i samhället, eftersom scenen blir en plats där man belyser och diskuterar olika ämnen, aktuella såväl som eviga.
Shakespeares ställning inom den engelska teatern rubbas inte. Traditionen är oerhört stark.
– Ibland känner jag att det skulle vara roligt med lite mindre respekt för honom. I ”Perikles” låter visserligen regissören Dominic Cooke handlingen utspela sig i dagens Afrika men jag skulle ändå vilja att man vågade leka lite mer.

Maria Åberg

Född 1979
Uppväxt i Vellinge
Studentexamen på Heleneholmsgymnasiet i Malmö 1998
Dramastudier i Lund
Regilinjen på teaterskolan Mountview i London
Dramaturgiassistent på Royal Court Theatre i London
Regiassistent och regissör på Royal Shakespeare Company
Gå till toppen