Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Lunarstorm – den nya tidens korvkiosk

Sajten Lunarstorm fungerar som kompisgäng, spelplats och studiecirkel för allt fler. Eller som 20-åriga Mari Dahlén uttrycker det:
– Förr träffades unga vid korvkiosken, nu ses vi på Lunarstorm.

Mari Dahlén är nybliven redaktör på Lunarstorm. Hennes jobb är att skriva på sajten, känna efter i vilka riktningar trender rör sig, spåna och lansera idéer.
Hon är väl insatt i Lunarstorms värld. I långa perioder har hon dagligen spenderat fyra-fem timmar av sin fritid med att ”snacka med folk” på Lunarstorm.
– Det är så kul. Och nu surfar jag på arbetstid. Det är grymt!
Mari Dahlén är inte ensam om att vara såld på Lunarstorm. Sajten har 1,2 miljoner aktiva medlemmar. Men vad är Lunarstorm egentligen?
Enkelt uttryckt en samlingsplats på nätet för prat och umgänge. Lunarstorm erbjuder diskussionsforum, mailsystem, gästböcker och dagböcker. Du kan lägga upp en egen sida med foton, texter och dagbok. Du kan också gå in på andras sidor, se vilka de är och skriva hälsningar.
Sydsvenskan besökte Lunarstorm i Varberg. Inte i cyberspace, utan på jorden. Det är i Varberg som kärnverksamhet som drift, utveckling, säkerhet och innovationer bedrivs.
Entrén är så anspråkslös att vi tvekar. Sveriges mest framgångsrika ungdomssajt, megasuccén Lunarstorm, huserar i en sliten fabrikslokal belägen på en bakgård långt ut i industrikvarteren.
Ingen reklamlogga. Inte en skylt. Inte ens gatunamn och nummer står angivet någonstans. Men huset visar en annan sida när man väl kommer innanför. Det är ljust, öppet, högt i tak och på alla vis modernt och påkostat med personalbiljardbord och stort lunchkök som samlingsplats i centrum.
Informationsansvariga Karolina Blom förklarar att huset invändigt är nyrenoverat och att utsidan står på tur. Företagsloggan har de inte hunnit sätta upp.
Arbetsplatsen är ung. Grundaren Rickard Ericsson tillhör de äldre med sina 33 år. Han drev under några år företaget som hobbyprojekt, vid sidan om sitt ordinarie jobb.
Men sajten växte och krävde bättre servrar. Rickard Ericsson behövde investerare men hade svårt att hitta någon. De flesta förstod inte poängen. Communitys var nytt och obegripligt.
Community? Det är en samlingsplats på nätet där man är online samtidigt med tusentals andra människor och kan välja vem man vill prata med.
Lunarstorm drog igång år 2000. Då hade Rickard Ericsson till sist hittat människor som var beredda att satsa en slant. Bland dem kan nämnas några ICA-handlare från Varberg, en skeppsredare från Norge och en svensk fastighetsmiljardär. Sistnämnde äger i dag bolaget.
Rickard Ericsson har sålt ut sin del i företaget men sitter i ledningen och finns med som innovatör, chefredaktör och projektledare.
Han berättar att han egentligen inte alls är särskilt tekniskt intresserad. För honom ligger fascinationen i att få människor att umgås över gränser. Det var när Rickard Ericsson upptäckte att det gick att koppla ihop servrar som han på allvar blev intresserad av datorer, därefter utvecklade han en egen community.
– Det roliga är att du kan umgås med vem du vill och framställa dig för andra precis som du önskar. Ålder, utseende, miljö eller klass har ingen betydelse. Inte heller var du bor.
– Alla kan framstå som, och bli, medvetna och världsvana. Till och med i små hålor som till exempel Varberg, fortsätter Rickard Ericsson.
– Och det är kreativt. På Lunarstorm är man ute och leker med kompisarna, visserligen på nätet, inte i friska luften, men man gör någonting. Jämför med passivt TV-tittande.
Baksidan är att det förekommer trakasserier och mobbning på sajten, liksom att pedofiler har hittat dit.
På Lunarstorm är man väl medveten om det och säkerhetsavdelningen därför har vidtagit en rad försiktighetsåtgärder. De samarbetar med polisen och en rad organisationer i kampen mot ovälkomna besökare.
Gå till toppen