Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Deadline för bidrag till Melodifestivalen

På tisdag är det sista dagen det går att skicka in bidrag till nästa års Melodifestival. In i det sista skrivs det låtar. Vi har talat med några lokala låtskrivare och med några av giganterna i Melodifestivalsammanhang.

Vid datorn på ovanvåningen i radhuset i Åkarp lägger Jonas ”Salle” Sahlin sista handen vid sitt sextonde bidrag till årets Melodifestival.
– Melodin är bra och texten bra, men den behöver bli lite fylligare. Där är inte musikalisk mättnad. Och där är inga körer på - det krävs lite kör i refrängen, säger han.
Jonas Sahlin har varit med i Melodifestivalen en gång. 2004 kom hans låt ”Still Believe”, skriven tillsammans med Johan Bejerholm och Emil Heiling och framförd av Jocke Bergström, sist i en deltävling. Men det blev ändå en radiohit. Jonas Sahlin fick blodad tand.
– Sedan dess har det varit på allvar. Och även om man inte kommer med i den här cirkusen så går låtarna åt ändå, säger han.
Redan för några månader sedan fick han ”önskelistor” från musikförlagen som han samarbetar med.
– Man får veta att den här artisten är sugen och vill ha en sån och sån låt. Men det är inte alltid som man följer det, säger Jonas Sahlin.
De låtar som inte faller uttagningsjuryn i smaken kan ändå lyckas. Förlagen, som är med i uttagsprocessen, får höra vad låtskrivarna håller på med och kan snappa upp deras låtar senare. Eller så kan låtarna skickas in till något annat lands uttagning. Dessutom är kontaktknytandet i samband med festivalen viktigt.
Jonas Sahlin och låtskrivarkollegan Johan Bejerholm från Lomma har varit med i den maltesiska finalen en gång också. Då kom de i kontakt med artisten Fabrizio - nu har de med en handfull låtar på hans album.
Att skriva till Melodifestivalen handlar inte längre bara om att skriva en schlager. Bredden på genrer gör att en listig låtskrivare kan försöka slå sig in som ett av de mer udda inslagen.
– Det brukar vara någon låt med Östen med resten som ska reta upp de unga och som de gamla ska rösta på. Så har man något bra som låter som Östen med resten så har man bra chans, säger Johan Bejerholm, som själv är inblandad i tio bidrag i år, en del av dem tillsammans med Jonas Sahlin.
– I år har vi gjort en fantastisk låt med en extrem text. Antingen kommer den med för att den sticker ut eller så kommer den inte med för att den sticker ut för mycket. Det är, vad ska man säga, en kamplåt för homosexuella. Om inte den kommer med så tänkte vi göra en grej på den till Pridefestivalen, säger Johan Bejerholm.
På SVT är Martin Österdahl projektledare för festivalen. Han förväntar sig en flod av bidrag de sista dagarna.
– Vi har förlängd öppettid i receptionen i tv-huset sista dagen och det är många som kommer dit och lämnar in sina bidrag, säger han.
Trots att det kommer in tusentals bidrag och att juryn som tar ut dem inte vet vem upphovsmännen är så är det väldigt få bidrag som inte har anknytning till musikförlagen som tar sig hela vägen till festivalen. Däremot är det några låtskrivare som alltid ser ut att lyckas, som Ingela ”Pling” Forsman, Bobby Ljunggren och Thomas G:son. Varför det är så kan Martin Österdahl inte riktigt förklara.
– Jag tror att det beror på flera saker. De som är med flera gånger är proffs, duktiga yrkesmän och kvinnor. Det finns de som har gjort det till sitt primära yrkesområde och de försöker skriva så att det passar, säger han.
Gå till toppen