Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Ulf Clarén: Inte så mycket nytt under ytan

Som historiskt dokument var torsdagens dokumentär i SVT om den ryska ubåten 137 som gick på grund utanför Karlskrona 1981 förstås intressant att se. Men så mycket nytt tycker jag inte att man fick ut av filmen.

Händelsen hör till de där starka ögonblicken man aldrig glömmer och när man nu, tjugofem år senare, får se bilderna igen kan man återuppleva den där känslan och redan där har ju dokumentären fångat intresset.
Det här var en nyhetshändelse av stort format och skakiga bilder från den blekingska skärgården tagna från helikoptrar eller båtar direktsändes i tv. Så det fanns förstås gott om arkivmaterial att fylla ut dokumentären med. Dessutom hade filmarna pratat med politiker, militärer och andra som var med när det hände och som fick dela med sig av sina minnen.
Thorbjörn Fälldin och Ola Ullsten hade dock inte så mycket att tillägga och den politiske officeren som ingick i den ryska besättningen och som nu ställde upp för filmteamet och berättade om händelsen hade uppenbarligen fortfarande svårt att hålla sig till sanningen.
Dåvarande kommendörkaptenen Karl Andersson mindes att alltihop var på väg att bli en Hollywoodfilm med Roger Moore i huvudrollen men planerna rann ut i sanden. Lika bra var väl kanske det. För ibland överträffas dikten av verkligheten.
Programserien ”Söderlund & Bie”, med premiär i SVT i torsdags, var en glad överraskning. Tv-program om barn och föräldraskap blir inte sällan ganska tråkiga i all sin korrekthet. Men inte här. Detta var precis så rörigt som det ju lätt kan bli med tre småbarn i familjen. Och det var så nära vardagen man kan komma i ett tv-program som samtidigt ska vara lite upplysande.Här får vanliga människor med de där vanliga frågeställningarna som dyker upp när familjen utökas berätta om sitt sätt att hantera livet, här är det föräldrarna som är experterna. Ett kul och lyckat sätt att hitta en ny form i tv.
Reklamavbrotten är för det mesta irriterande i sig själv, som i onsdags när förtexterna nätt och jämnt hunnit rulla klart i TV4:s ”Lost” innan det var dags för första avbrottet.
Men man kan ju fråga sig varför det så ofta ska pratas engelska i tv-reklam som riktar sig till svenska tv-tittare. Och det gäller inte bara det där telebolaget som hävdar att de är ”the company that brings you small Bills”. Till vem riktar sig budskapet ”Designing good life” som det påstås i reklamen för tillverkaren av hushållsmaskiner? Varför uppmanar den stora svenska biltillverkaren sina svenska kunder att ”have a testdrive”? Och vem tror den stora svenska banken att de vänder sig till med orden ”Financially yours”? Det blir ju bara så fånigt.
So stupid, liksom.
Gå till toppen