Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Så ska norra Sorgenfri rustas upp

Det börjar med bussgaraget vid Celsiusgatan. Hela anläggningen ska flyttas till Yttre Ringvägen och lämna plats åt marknader och basarer.

SORGENFRI. Sedan fortsätter förvandlingen ut längs Industrigatan. Norra Sorgenfri ska bli Malmös nya innerstad med bostäder och butiksstråk.
Drömmen har funnits bland Malmös stadsplanerare i över tio år. Nu kommer den ett par steg närmare förverkligande.
Områdets 35 berörda fastighetsägare får ett brev där de uppmanas att berätta om sina planer.
– Malmö har inte för avsikt att köra bort någon från området, säger stadsbyggnadskontorets arkitekt Eva Dalman.
Malmö kulturmiljö håller på att avsluta en antikvarisk utredning med förslag om att alla byggnader ska bevaras, oavsett i vilket skick de är.
– Det är så få hus kvar på området. Därför är det viktigt att bevara även de oansenliga, säger byggnadsantikvarien Olga Schlyter.
Hon tror att det finns tillräckligt många tomma ytor att bygga bostäder på ändå.
Norra Sorgenfri har varit industriområde sedan slutet av 1800-talet.
Här låg bland annat Addo som var Malmös näst största arbetsplats in på 1970-talet och Tripasin som grundades av ett tyskt företag under 1930-talet och lämnade sitt gula funkishus först förra året.
Förlagshuset Norden i hörnet Celsiusgatan–Nobelvägen är en annan pärla, enligt Olga Schlyter. Det är byggt 1937 med fasad av italienska kalkstenen travestin.
Eva Dalman gissar att det kan ta tio–trettio år innan hela norra Sorgenfri står klart i sin nya skepnad.
Men bussgaraget ska vara borta senast sista juni 2008. Malmö kommun har sagt upp kontraktet med bussentreprenören Connex och anvisat en ny tomt söder om Agnesfridsvägen, nära Yttre Ringvägen och avfarten mot Lockarp.
Olga Schlyter tycker det är lite synd att traditionen bryts. Tomten mellan Celsiusgatan–Industrigatan har varit centrum för kollektivtrafiken sedan 1906. Då byggdes de första spårvägshallarna för hästspårvagnar.
– Men då låg kvarteret i stadens ytterkanter. Det är ju en naturlig utveckling, konstaterar Olga Schlyter.
Hon önskar bara att byggnaderna kan bevaras så att de syns vad de en gång använts till.
Gå till toppen