Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Ingen Emmy för "Kronprinsessan"

Det blev ingen Emmystatyett för Alexandra Rapaport och den svenska dramaserien ”Kronprinsessan” när årets International Emmy Awards delades ut vid en stor gala på The New York Hilton i natt.

NEW YORK. Nervositeten hade stigit en aning inför prisgalan i New York. Vid ett cocktailparty i söndags spreds budskapet att det svenska bidraget låg väl till i den internationella klassen för bästa tv-serie. Men även utan en vinst har den i Skandinavien hyllade ”Kronprinsessan” nu fått internationell uppmärksamhet som kan bidra till att serien kan komma att visas i fler länder.
– ”Kronprinsessan” var trots allt ett av fyra bidrag som nominerades bland 700 förslag. Det är ganska stort, säger huvudrollsinnehavaren Alexandra Rapaport när prisutdelningen just avslutats på ett Manhattanhotell sent på måndagskvällen.
Och så finns det ju fler chanser till en Emmy, tv-världens Oscar. Manusförfattarna Sara Heldt och Pia Gradvall skriver nu på ”Kungamordet” som blir en fristående fortsättning som kanske kan vara med i Emmykampen om ett par år. Danskan Kathrine Windfeld kommer även denna gång att svara för regin.
”Kronprinsessan” förlorade till det franska bidraget ”Nuit Noire”, den svarta natten som utspelas 17 oktober 1961 när president De Gaulle förbereder en förhandlingslösning av kriget i Algeriet samtidigt som polisen i Paris arresterar tusentalks algerier som demonstrerar mot det rådande utegångsförbudet.
– Det är en fransk kvalitetsserie och priset var välförtjänt, säger Anna Croneman, ”Kronprinsessan”-producenten som trots den egna segervittringen sade sig vara lite lättad över att slippa gå upp och hålla det svenska tacktalet.
Den stora vinnaren i övrigt var Storbritannien som tog hem 17 av totalt 36 nomineringar i den internationella Emmygalan och också vann de flesta priserna – bland annat bästa drama med ”Life on mars”, bästa barn- och ungdomsfilm med ”Sugar rush” och bästa dokumentär med ”Hiroshima”.
– Britterna gör bra tv och de har hjälp av det engelska språket. Men utan att vilja låta som en dålig förlorare så tror jag också det handlar om resurser. Vi måste komma ihåg att ”Kronprinsessan” är en lågbudgetserie i sammanhanget, säger Sara Heldt.
Hanne-Vibeke Holst, den danska författaren som skrivit romanen som utgör tv-seriens underlag, tror också att det kan vara så att ”Kronprinsessan” kan vara lite före sin tid med sitt feministiska budskap.
– Vad som kan uppfattas som mainstream i Sverige och Danmark, kan vara alltför kontroversiellt i kulturer i andra delar av världen, säger hon.
Framgången för tv-serien ska, menar hon, inte bara uppfattas som att det är en bra underhållningsfilm utan också som en positiv reaktion på ett politiskt budskap och förhållningssätt.
Alexandra Rapaport är lite mer avvaktande och uttrycker viss besvikelse över att den svenska kritiken av ”Kronprinsessan” höll vad hon kallar en ”låg nivå” i reaktionerna på huvudpersonen Charlotte Ekblads prövningar som miljöminister i en socialdemokratisk regering.
– Istället för en debatt om kvinnors villkor i politiken och i arbetslivet diskuterade både manliga och kvinnliga kulturskribenter om politisk korrekthet och vad som egentligen är feminism, förklarar hon.
I vilket fall tycker Hanne-Vibeke Holst att det är fantastiskt att hon nu är med vid en Emmygala i New York, sju år efter att hon fick idén till ”Kronprinsessan” när hon läste om Mona Sahlins problem i samband med Toblerone-affären.
– Tv-serien har betytt otroligt mycket för mig som författare. Det handlar om en annan dimension. En så mycket större publik ger mig makt i meningen möjligheter att påverka, säger hon nöjt.
Möjligen har också verkligheten under tiden litegrann kommit ikapp dikten. Kanske inte så mycket för att de två kvinnliga statsråden Maria Borelius och Cecilia Stigö Chilo tvingades avgå kort efter det borgerliga maktskiftet i Sverige.
– De hade gjort fel och skulle avgå. Det var ingen könsfråga och jag ser dem inte som några kvinnliga offer, förklarar Alexandra Rapaport.
Men temat i ”Kronprinsessan blir ändå mer relevant när fler kvinnor nu når toppositioner i politiken. I samband med Emmygalan har ett ökat intresse märkts från Frankrike efter att Segolene Royal nominerats till det franska socialistpartiets presidentkandidat.
Frankrike kan därmed bli en marknad som öppnar dörren för ”Kronprinsessan” mot en rad länder i Europa. Även i USA kan det finnas ett gensvar när Nancy Pelosi nu blir första kvinnliga talman i kongressen och Hillary Clinton kan bli demokratisk presidentkandidat.
Sara Heldt tror att ”Kronprinsessan” skulle kunna göras mycket bättre än när Geena Davis spelar USA:s första kvinnliga president i ”Commander in chief”, en USA-serie som hon avfärdar som sliskig och förljugen.
När det gäller USA-marknaden handlar det förstås i första hand om att sälja en idé som sedan kan överföras till amerikanska förhållanden. Tv-serier på utländska språk förekommer knappast och det är även uppenbar att den internationella Emmygalan, hur stor den än kan uppfattas i andra delar av världen, väcker en högst begränsad uppmärksamhet i USA.
Gå till toppen