Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Cirkeln snart sluten för Lillemor Hjelm

Snart är cirkeln sluten. En cirkel som går från 18-åringen som fascinerad hängde på Folkteatern i Gävle för att se Peter Oscarssons teateruppsättningar till den vuxna skådespelaren som får arbeta med den berömde regissören.
– Vi har precis fått klart med honom att göra en uppsättning och det känns helt fantastiskt.

LUND. Lillemor Hjelm sitter längst in i det lilla trånga köket i Månteaterns lokaler på Bredgatan i Lund. Och är glad. Steget tillbaka tjugo år i hennes egen historia är pirrigt och lustbringande.
– Jag kommer från en liten by utanför Gävle och att få se Rolf Lassgård, Peter Haber och de andra på scen på Folkteatern var så stort för mig. Det är nog fortfarande bland det bästa jag sett, berättar hon.
Precis nyutsläppt från gymnasiet gick hon till teatern och presenterade sig som hej-jag-heter-lillemor-hjelm -och-jag-vill-hålla-på-med-teater.
– Fascinerande nog fick jag göra praktik där i tre år och kunde se alla föreställningar och blev helt tagen av teatervärlden, säger Lillemor Hjelm .
Någonstans där började hon känna sin begränsning och ville utbilda sig till riktig skådespelare. Första steget blev en flytt till Malmö och drama, teater, film-utbildning i Lund.
Nästa blev att komma in på Scenskolan i Stockholm och därefter ett år på Jönköpings läns teater. Sedan tillbaka till Stockholm för att vara med och starta teaterkollo på Barnens ö i Stockholms skärgård.
– En fantastisk tid. Vi lärde 10-16-åringar hur man gjorde masker, sjöng och satte upp en teaterföreställning. De ville inte göra något annat under kollovistelsen, berättar Lillemor .
Resan från den lilla byn utanför Gävle till den stora staden var inte bara en geografisk resa. Det var också en klassresa från en miljö där böcker och teater knappt fanns till en gedigen medelklassmiljö.
– Jag minns att av tolv elever på Scenskolan var tio medelklass och så var det jag som var arbetarklass och en överklasstjej. Det var kanske inte helt otippat att jag valde "Timmarna med Rita" som slutproduktion, säger Lillemor .
I tre somrar var hon kvar på Barnens ö innan hon en dag fick ett brev från arbetsförmedlingen om ett skådespelarjobb på Månteatern i Lund.
– Jag visste inte vad det var men det var ett halvårs jobb, så jag tyckte det lät intressant. Men så gick det som det gick, jag blev förälskad och jag fattade att Lund var precis den typ av stad jag ville bo i, säger hon.
Att jobba på Månteatern med en publik som inte bara var ung utan också var mycket närmare rent fysiskt blev en helt ny upplevelse.
– Det finns nog ingen bättre teaterskola än Månteatern. Jag har fått lära mig hur man tar en publik som har helt andra krav på mig som skådespelare. Det enda som kan vara svårt är att spela för 3-åringar. Det blir ganska rörigt och plötsligt måste de gå på toaletten eller göra något annat, säger hon.
Till teatern kom hon som den första utbildade skådespelaren och möttes av en stor öppenhet. Och snart kom hon in i rollerna och förstod hur den unga publiken skulle mötas.
– Den första turnén var en chock. Vi åkte iväg med två stora lastbilar och byggde upp en hel teater inuti en gymnastiksal. Jag hade aldrig varit med om det förut. Mycket kånkande och scenbyggande men också riktig teatermagi när det var klart, säger hon.
Medan vi pratar pågår högljudda repetitioner inne i scenrummet. Och Lillemor kommer in på lusten, en nödvändighet för skapandet men också något som kan gömmas i professionalism.
– Det har hänt att regissörer förstört lusten för en bra pjäs men också det omvända, vi gjorde en intern föreställning tillsammans med andra grupper med en regissör som hette Radoslav Milenkovic. Då fick jag verkligen tillbaka lusten för teatern, säger Lillemor Hjelm .
Att arbeta så nära unga, känsliga människor med svåra ämnen som mobbning och döden har varit både inspirerande och jobbigt.
– Det finns inget negativt med att ta upp jobbiga problem men vi måste vara noga med att vi bara kan lyssna och inte har ansvar för det som händer eller vad som kan göras, säger hon.
Det som från början var tänkt som ett tillfälligt jobb har nu blivit tio år med åtskilliga rosade föreställningar, "Romeo och Julia" , "Alice i Underlandet", "Jordan", "Den skånska kritcirkeln" och "Råttpojken". Men också ett privatliv med man och två barn.
Lillemor är en av flera skådespelare som spelar på kontrakt år efter år. Den fasta gruppen i teatern består av åtta medlemmar.
– Med små barn har jag inget behov av att ha mer ansvar i gruppen. Det fungerar bra som det är, säger hon.
Nyligen firade Månteatern 20 år som fri grupp med en stor middag, fest, disko och stort tält på baksidan av biblioteket.
– För dem som bokar oss har vi blivit något av ett varumärke. De vet att vi gör något bra och bokar oss om och om igen, säger Lillemor .
Och som grädde på moset blir det alltså en familjeföreställning nästa höst med Peter Oscarsson som regissör.

FAKTA/Lillemor Hjelm

Yrke: Skådespelare.
Familj: Maken Anders, Nora, 10 år, och Alva, 6 år.
Bästa egenskap: Positiv.
Sämsta egenskap: Pratar först och tänker sedan.
Udda egenskap: har aldrig skickat ett sms (är nog teknikfientlig).
Favoritskådespelare: Robert De Niro (hoppsan, borde kanske valt en kvinna).
Gå till toppen