Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Bil & Trafik

Amit hårdpimpar från lik till ride

För vissa människor är bilen ett fordon och inte så mycket mer. För andra är det så extremt mycket mer. Amit Duggal, 23 pratar om en familjemedlem, en samtalspartner, en kärlek.

SVEDALA. Lägg till någon som ska knäcka alla andra så har vi hans bil. Subaru Impreza WRX är inte längre vad den en gång var.
– Det är en Amit edition nu, säger ägaren stolt.
Fast idag är det ett lik. Och så har det ofta varit sedan bilen köptes för två och ett halvt år sedan för runt 200 000 kronor. Alltid har det varit något som ska rättas till, något som gått sönder eller inte fungerar som det ska. Totalt har han bara kunnat köra sin ”älskling” i ett par månader. ”Älskling” är en benämning som snabbt kan ersättas med ”skiten” eller ”jävla-bil-jävel” och något annat när den krånglar. Alltså rätt ofta.
Just nu håller Amit Duggal på att ge den en helt ny make-over. Detta trots att den redan innan stylats för 100000-tals kronor. Förhoppningen är att den ska rulla på vägarna i april och då kunna nå upp till hastigheter kring 300 km/tim.
Med komponenter för över 300 000 kronor ska han pimpa bilen ordentligt. Ett Wide body–kit som breddar bilen flera centimeter. 30000 kronor för olika kolfiberartiklar. Runt 100000 kronor för väl valda delar till motorn. 35000 kronor för ett turboaggregat. Ny racer-växellåda för 35000 kronor.
Och så vidare.
Det blir snabbt mycket pengar, men det är absolut inte så att Amit Duggal skryter.
– Det låter jag bilen göra. Den står för sig själv. Jag bara njuter, säger han och visar på datorn hur hans älskling kommer att se ut när den är färdig.
Då ska bilen lackas med en treskiktad candy-röd färg som i skuggan går över till att vara vinröd och i solen rosa.
Vackert, men det är framförallt farten Amit Duggal är ute efter.
– Obetalbart är det när du knäcker en Ferrari, någon som köpt en bil för en miljon kronor.
Känslan omvärlden ska få när han kommer flygande eller ställer ut bilen ska vara ”2 fast 4 U” (för snabb för dig), som det står skrivet på registreringsskylten.
Amit edition har on eller off, berättar ägaren stolt. Således kan bilen knappt köras i stadsmiljö. Släpps trycket på kopplingen skuttar bilen iväg ett antal meter. Därför är det inte speciellt konstigt när han avslöjar att han två gånger krockat och två gånger blivit av med körkortet. Trafikböter har han samlat på sig i 100 000-kronorsklassen.
– Polisen vet vem jag är, så det är inga problem att du skriver det, säger Amit Duggal och fortsätter:
– Jag hade inte så mycket vett när jag var 18 år och nyss fått körkortet. Nu tar jag det lugnare och söker mig till ställen där det inte finns trafik.
Även om Amit Duggal vill ha det tyngsta, snabbaste vrålåket, är han noga med att poängtera att han gärna hjälper folk som har frågor eller behöver tips. Han ser det inte som att hjälpa en motståndare. Tvärtom sitter han i många timmar på sin fritid framför datorn och snackar med likasinnade via olika forum på Internet.
– Ska man kriga kan man lika gärna köpa en kista, är hans visdomsord. Detta handlar om att ha kul, om kärlek till bilen.
Få i familjen förstår vad han håller på med. På frågan om vem han älskar mest, tjejen sedan ett par år eller sin Subaru svarar han kort.
– Vi har haft många bråk om det, säger han och skrattar bort frågan.
Intresset delar familjemedlemmarna inte. Mamma kan plötsligt fråga vilken färg hans bil har. Pengarna och de många timmar, veckor och månader, som spenderas anser de kan investerares i bättre saker.
Motståndet handlar också om oron för riskerna han utsätter sig för när bilen kommer upp i sin topphastighet. Pappa rev sönder hans ansökningsblanketter för MC-körkort. Det räckte med en riskfaktor resonerar han.
– Motorcykel har jag nu insett är inget för mig. Det känns för farligt, säger Amit Duggal.

Amit Duggal

Ålder: 23 år.
Kör: En Chrysler 300 C när Subarun står i garaget.
Yrke: Krögare, ägare till restaurang i Lund. Startade nyligen en biltillbehörsaffär i Malmö.
Familj: Mamma, pappa, syskon, tjej och bil.
Bor: Bunkeflo.
Lyssnar på: ”När jag är kör ska det helst vara tyst så att jag hör bilen. Annars är det blandat. Techno är bra för att komma upp i varv.”
Om du inte vore entusiast vad skulle du göra då? ”Svart finns inte på ett vykort. Det är ingen chans.”
Tid som läggs på intresset? ”Mycket. Jag tänker hela tiden på bilen, och hur jag kan göra för att fixa ett problem. Går det bra drömmer jag om det, går det dåligt drömmer jag om det.”

Pimp my ride – så funkar det

Amerikanska MTV introducerade programidén som nu blivit en succé över hela världen – en sorts "Extreme makeover” för bilar.

Så här går det till: man låter en styck ägare till ett styck rishög få denna rishög rustad och fixad till max i en specialverkstad – oavsett om det är en rostig Mazda 323 från tidigt åttiotal eller en trött Dodge Van. Kromfälgar, vettlösa ljudanläggningar, konstfärdig lackering – ingen möda sparas.

I USA är det rapparen Xzibit som är programledare, och programtiteln ”Pimp my ride” är lånad från hiphopens typiska ordlista. Pimp betyder egentligen hallick. My ride i det här fallet ”mitt åk”.

En svensk översättning skulle alltså bli ”hallickifiera mitt åk” – eller kanske ”fyll min bil med vansinnigt överdrivna smaklösheter, som ändå någonstans är rätt coola”. Helt i linje med den amerikanska västkusthiphopens estetik.

”Pimp my ride” har fått efterföljare bland annat i England, och visas i över hundra länder.

Andreas Ekström

andreas.ekstrom@sydsvenskan.se

Gå till toppen