Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nyheter

Premiär för nya Polenfärjan

Under måndagen är det premiär för färjelinjen Trelleborg-Swinoujscie. Polska Unity Line ska inledningsvis trafikera leden med två fartyg.

TRELLEBORG. Dessutom väntas inom kort besked från rederiet om en beställning på två jättefärjor om vardera på 212 meter. Även dessa är planerade för Trelleborg-Swinoujscie.
– Det här är ett stort steg för både oss och Trelleborgs hamn, säger Unity Line´s Sverigechef, Lars-Ove Forsberg.
Rederiet har i många år trafikerat rutten Ystad-Swinoujscie. Men eftersom dess ledning vill satsa på en storlek större fartyg, vilka Ystads hamn är för liten för, väljer Unity Line att även öppna en linje mellan Trelleborg och Swinoujscie.
– Men vi kommer att ha kvar tre spårbundna färjor i Ystad, säger Lars-Ove Forsberg.
Övergången mellan Trelleborg och Swinoujscie tar åtta timmar, lika lång tid som mellan Ystad och Swinoujscie. Den nya leden trafikeras med två turer per dygn från Trelleborg –en ut mitt på dagen och en på kvällen.
– Fartyget ”Gryf” lämnar Polen sent på söndag kväll och anländer Trelleborg måndag morgon klockan sex. För två år sedan uppgraderades hon rejält i Polen med en helt ny inredning. Hon är 165 meter lång och har inga problem att ta sig in i hamnen i Trelleborg, säger Lars-Ove Forsberg.
Gryf har kapacitet för hundra lastbilar och har 160 bäddar. Fartyget tar endast emot passagerare som kör ombord i bil.
Linjen kommer även att trafikeras med det ungefär lika stora fartyget ”Gallileus”.
Utöver att Trelleborgs hamn är tillräckligt stor för att kunna ta emot de 212 meter långa fartyg, som eventuellt kommer att byggas, är det närheten till transportvägarna mot Västsverige som fått Unity Line att flytta delar av verksamheten från Ystad till Trelleborg.

Godstrafiken i Trelleborgs hamn nådde förra året upp till 11,4 miljoner ton gods, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med 2005. Den största ökningen stod lastbilsgodset för, 8,7 procent, medan det gods som transporterades på järnväg minskade med 3 procent.
Gå till toppen