Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Mattias Svärd: Jag har farten

Under lördagens tidskval drog Mattias Svärd, 24, till med den tolfte snabbaste tiden. Det gav honom fördel av en bättre position i startgrinden till VM–deltävlingens finalrace.

TOMELILLA. Och under hela förmiddagen i går slipades det starter. En detalj som alla åkare lägger stor vikt på - får de en bra start hittar de körrytmen snabbare och kan därmed prestera bättre och snabbare tider.
– Det handlar om att vara snabb i reaktionen och komma fort av plattan utan att stegra cykeln. Genom en bra start kan man tjäna in mycket tid, sa Mattias Svärd.
Klockan halv två var det dags för finalens första heat. Svärd rullade ut crossen till startgrinden, körde fram och tillbaka för att hitta bra fäste och sen hoppade han upp på cykeln – och började ladda för 30 minuters körning plus två varv.
Grinden åkte ner och finalisterna vred om gasen tills den hamnade botten och försvann snabbt från utsläppet.
Mattias Svärd var bra med under första varvet – men på andra hamnade han tidigt i en kollision med flera åkare inblandade.
– Han ( Niko Kalatie, Finland) vinglade som fan och jag försökte hålla mig i mitt spår. Men till slut så körde vi ihop – det gick inte att undvika, sa Svärd besviket när han satt i en plaststol utanför sin husbil på Svampabanans parkering och försökte hålla tillbaka känslorna.
– Man blir så irriterad. Men egentligen är det inte så mycket man kan göra, det är alltid tätt och svårt i början av varje race.
Efter kollisionen kom Svärd från Landskrona aldrig riktigt upp till samma nivå igen.
Och mot slutet av heatet – på det tolfte varvet – hände det igen.
Ny vurpa, i samma kurva – men nu var det ingen i närheten.
Mattias Svärd kom in fel och hamnade på sidan.
– Jag vet inte varför jag ramlade där, suckade han. Kanske på grund av att jag inte var tillräckligt koncentrerad. Jag vet inte, suckade han.
Just den vurpan tog mycket kraft och kostade massor av tid för Svärd. Crossen ville inte starta och han blev stående i över en minut. När cykeln väl startade åkte han ett varv och sen direkt in i depån - och valde att inte fortsätta heatet.
– När jag väl fick i gång den så var tiden nästan slut. Då var det lika bra att bryta och satsa på andra heatet i stället. Jag hade ju redan förlorat så mycket tid, förklarade Svärd.
Och inför deltävlings sista heatet var han revanschsugen.
Så här förklarade han taktiken innan han klev ut på banan:
– Jag måste få en väldigt bra start. Ska försöka komma iväg bland de tio första och sen jobba mig uppåt. Banan är fin, snabb och passar min körning bra i dag, så jag siktar fortfarande på en topp tio placering. Det bör jag klara av.
När det sen var dags för start gick det inte riktigt som Mattias Svärd hade tänkt sig. Han kom iväg som en 18:e man från startgrinden och fick börja plocka placeringar direkt.
Men andra heatet gick bättre än det första och Svärds körning hade ett annat flyt – och hamnade till slut på en elfte plats.
Och efter loppet var han ändå lite nöjd.
– Utsläppet vid starten var lite seg, så jag hamnade längre ner än vad jag hade tänkt mig. Men jag fick i alla fall besked om att jag har farten för den här nivån, sa Mattias Svärd som nu ser fram emot att förbättra sin femte placering i årets SM–tävling.
Gå till toppen