Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Ingmar Bergman

Operan blev en alltför kort akt

Musik var alltid ett viktigt inslag i Bergmans värld. I Malmö gjorde han ”Värmlänningarna” med en robust Max von Sydow och folkviseljuva Bibi Andersson, och ”Glada änkan” med Gaby Stenberg och Per Grundén – ”Änkan” ville han gärna göra som film med Barbra Streisand.

Annons


På Stockholmsoperan, där han faktiskt i tidiga år varit regiassistent,
signerade han en enda föreställning, ”Rucklarens väg”, en uppsättning som
prisades av kompositören själv, Igor Stravinskij. Mest uppmärksamhet väckte
förstås tv-versionen av ”Trollflöjten”, där Drottningholmsteatern atmosfär
blandades med mystisk lekfullhet. Vem minns inte Håkan Hagegård
som Papageno? Efter att ha stiftat bekantskap med musik av Daniel Börtz knöt
Bergman honom till ett önskeprojekt: Euripides ”Backanterna”. Det kom att
sysselsätta Börtz och Bergman i två omgångar, som opera och som drama med
musik.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy