Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Världen

Dödssiffran stiger efter broraset

En motorvägsbro över Mississippifloden i amerikanska Minneapolis kollapsade på onsdagen under rusningstid. Upp mot 30 personer kan ha omkommit i raset.
– Det är en katastrof av historiska proportioner för Minnesota, säger delstatens guvernör Tim Pawlenty.

Räddningstjänsten har konstaterat att det inte längre handlar om att rädda några personer, utan att bärga de döda. Nio döda har bekräftats. 20 saknas fortfarande. 60 personer har förts till sjukhus.
Mellan 50 och 60 fordon tros ha befunnit sig på den 40 år gamla bron över Mississippifloden i Minneapolis när den rasade strax efter klockan sex på kvällen.
Ögonvittnen och drabbade berättar för lokaltidningen Star Tribune:
– Jag hörde hur den knakade och lät på alla möjliga sätt som den inte borde. Och sedan började bron helt enkelt falla ihop, sade Jay Danz, 45, som var på väg till stadens basebollarena.
– Bron började bågna. Den lyfte sig och sänkte sig igen. Jag trodde jag skulle dö, sade Berndt Toivonen, 51, som var på väg hem från sitt arbete.
Ett av fordonen på bron var en skolbuss med 50 barn och nio vuxna ombord. Bussen föll 20 meter nedåt, men lyckades landa på alla fyra hjul och undvika att hamna i vattnet. Flera av barnen och minst två vuxna i bussen fick smärre skador. Bara en person - en av de vuxna - behövde stanna kvar på sjukhus över natten.
– Några av barnen hade blod i ansiktet, men tack och lov kunde alla röra sig, förklarade Danz.
Den 160 meter långa betongbron leder motorvägen Interstate 35W i en stålbågskonstruktion 20 meter ovanför floden. När olyckan inträffade pågick reparationsarbeten, vilket gjorde att bara två av de åtta filerna var öppna för trafik, en i vardera riktningen.
Tv-bilder visade katastrofscener med människor krypande på krossad betong och med delar av bron nedsänkt i den bruna floden. Samtidigt steg rök och eldslågor upp i luften och försvårade räddningsarbetet. Senare på kvällen började det dessutom att åska.
Flera fordon fattade eld. Många människor hamnade i vattnet. Flera av dem var vägarbetare som precis skulle inleda nattskiftet när bron kollapsade. Reparationsarbetet bestod bland annat i att reparera och byta ut betongbeläggningen, och arbete på skarvarna.
Orsaken till olyckan är fortfarande okänd.
– Det kan bero på temperaturen, något med konstruktionen eller någon av en lång rad andra bidragande faktorer, sade Catherine French, professor i väg- och vattenbyggnad vid University of Minnesota, till Star Tribune.
Enligt guvernör Tim Pawlenty inspekterades bron senast 2006 utan att några väsentliga hållfasthetsproblem upptäcktes.
– Ingenjörerna bedömde att däcket borde renoveras eller ersättas först 2020 eller kanske ännu senare, sade Pawlenty.
I Washington sade det amerikanska terrorbekämpningsdepartementet Homeland Security (DHS) snabbt att det inte finns någon anledning att se brokollapsen som terrorrelaterad.

Fakta: Svåra broolyckor på 2000-talet


2001: En hundra år gammal bro kollapsar i Portugal. Två bilar och en buss rasar ner i en flod och 58 personer omkommer.
2002: 13 personer omkommer när en pråm kör in i en bropelare i Oklahama, USA.
2003: 20 barn och en vuxen omkommer när en bro rasar ner i en flod nära den indiska staden Mumbai.
2003: En flodvåg fäller en bro i Bolivia. Olyckan kräver minst 29 dödsoffer.
2005: En bro under konstruktion rasar i sydvästra Kina och dödar 13 arbetare.
2006: Minst 40 personer omkommer när det kraftiga regnet får en bro att rasa i nordvästra Pakistan.
2006: En bro rasar över ett tåg i Indien och 34 personer får sätta livet till.

Fakta: Svenska broolyckor


1939: Den svåraste broolyckan i Sveriges historia kräver 18 arbetares liv när Sandöbron i Ångermanland rasar under byggnad. Det långa träspannet som bron skulle gjutas på gav vika för trycket från betongen.

1980: Tjörnbron i Göteborg rasar när ett norskt tankfartyg seglar på en bropelare. Åtta människor omkommer när de kör över kanten och störtar ner i vattnet.

1990: Den öppningsbara motorvägsbron över Södertälje kanal kollapsar. Öppningen har krånglat en tid och när bron sedan ska fällas igen brakar den södra delen ner. Utredningen slog fast att bron var i allmänt dåligt skick.

1990: Tosteröbron i Strängnäs blir påseglad av ett tyskt lastfartyg vars kapten missat farleden. Bron välter delvis ner i vattnet och blir obrukbar.

Flera andra broar har fått stängas för reparation efter att man upptäckt sprickbildningar och andra brister. Det gäller bland annat Ölandsbron, Alnöbron utanför Sundsvall, Vasabron och Tranesundsbron i Stockholm, samt Öresundsbron.

Gå till toppen