Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

"Drömmen är att kunna fortsätta så här"

Med hjälp av stop motion-teknik har Kristofer Ström slagit världen med häpnad. Videon till Minilogues låt ”Hitchhiker’s choice” blev startskottet för en flodvåg av jobberbjudanden och priser.

I en lägenhet på Sofielund skapar han reklamfilm, musikvideor, illustrationer och musik.
Kristofer Ström är en lycklig man.
– Efter den här videon, det är då allt har hänt, säger han.
Han syftar på musikvideon till bandet Minilogues låt Hitchhiker´s choice som han gjorde förra året. Videon, där han använt så kallad stop motion-teknik, har visats 1,9 miljoner gånger på Youtube och lett till en våg av jobberbjudanden, priser och utmärkelser.
– Senast i förra veckan var jag tvungen att tacka nej till en video för Queens of the stoneage, säger Kristofer Ström.
Förutom reklamfilmsjobb sysslar han med enmansbandet Ljudbilden & amp; Piloten, ett antal 30 sekunders filmsnuttar till SVT-programmet Kobra, noiseprojektet Aline, duon Condu Orchestra och en uppsjö andra projekt, de flesta tillsammans med olika personer ur den stora, produktiva kompiskretsen.
– 98 procent av mina vänner håller på med kreativa saker, säger Kristofer Ström.
Att jobba ihop med kompisarna kan ha sina nackdelar, även om fördelarna överväger. När Kristofer Ström har en idé han gillar, viker han sig inte för kompromisser i första taget.
– Jag är envis som ett as, men jag är absolut sympatisk, skyndar han sig att lägga till.
Under året som gått har han gjort reklamfilm för Adidas och för Argentinas motsvarighet till Telia, hans illustrationer ställs ut i fler länder än han kan komma ihåg och animationslärare hör av sig från när och fjärran och vill att han ska komma och föreläsa. Nyligen belönades han med första priset i Svenska tecknares tävling Kolla! och förstapriset i Cads Music Vision Awards budgetklass. Reklamfilmsmanuskript och förfrågningar om musikvideor strömmar in. Karriären går med andra ord som på räls. Hur gör han för att hans vision inte ska sköljas bort i jobbfloden?
– Jag försöker ha privata projekt. Och så har jag så mycket intressen, säger han.
Ett är Ljudbilden & Piloten, Kristofer Ströms enmansband som i dagarna kommer med sin debutskiva på skivbolaget Nosordo. Den kommer att släppas dels i mp3-format, dels som dubbel-lp med femton tillhörande planscher, en för varje låt. Kristofer Ströms arbetsrum är belamrat av högar med material från pysslandet med planscherna, som han och en kompis sätter ihop med collageteknik. Tanken är att alla skivans låtar ska representeras i bildform.
– Men budgeten kanske sätter stopp, säger han.
Stop motion-tekniken, som han använde sig av i Minilogue-videon, lärde han sig genom att pröva sig fram med whiteboard, penna och kamera. Stop motion är en animationsteknik som innebär att ett foto tas, föremålens positioner ändras något innan en ny bild tas. När bilderna sedan körs snabbt efter varandra ser det ut som om föremålen rör sig. Både lerfigurer och illustrationer brukar användas i stop motion.
Halva fönsterbrädet i Kristofer Ströms arbetsrum är fyllt av de lergubbar som figurerat i hans filmer. Att han och sambon delar lägenheten med två katter och en hund kan ibland vara något opraktiskt.
– Just håret när jag håller på med lera är ett problem, säger Kristofer Ström.
Med alla projekt igång undrar man om han aldrig känner att det behövs en time-out.
– Nej, jag har en bank med idéer som jag tittar på och känner att det här måste jag göra, säger han.
Men sinar aldrig idéerna då?
– Tar det slut med pennan och handen, kan jag göra idén med musiken, säger han.
Han drivs av en lust att skapa och har inte nödvändigtvis behovet att förmedla ett visst budskap.
– Jag spelar bara det jag tycker är bra. Jag gör det mycket för att själv må bra, för att få utlopp. Ljud i sig är jäkligt roligt.
Har du något drömprojekt?
– Det här året har varit så sjukt. Drömmen är att kunna fortsätta så här, säger Kristofer Ström.

Kristofer Ström

Gör: reklamfilm, musikvideor, musik och illustrationer.
Genombrott: Musikvideon till Minilogue’s ”Hitchhiker choice” förra året.
Ska göra: fler spottar till SVT-programmet Kobra och ge ut Ljudbilden & Pilotens skiva, fler reklamfilmer och musikvideor, eventuellt till Svenska Akademin och Queens of the stoneage.
Gå till toppen