Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Limhamn ett centrum för pumpar

Bensinpumpar till alla världens hörn utvecklas i Limhamn. Den amerikanska ägaren Dresser storsatsar och har nyligen utökat personalen med 30 personer.

Den närmaste tiden behövs minst lika många till.
– Det är en bra plats för att rekrytera unga och talangfulla ingenjörer, säger koncernchef Neil H Thomas.
Från nedläggningshot till världsmarknadscentrum.
För 15 år var tillverkningen av bensinpumpar i Limhamn, med anor från 1920-talet, på väg att läggas ner och flyttas till Tyskland. Men det blev tvärtom.
De senaste åren har övriga fabriker i Europa lagts ner och kapaciteten flyttats till Limhamn som också fungerar som huvudkontor i Europa.
På fem år har antalet tillverkade bensinpumpar femfaldigats i lokalerna på Limhamnsvägen.
Den amerikanske koncernchefen Neil H Thomas förklarar valet med att Malmö alltid har varit ett starkt centrum för produktutveckling och att här finns god tillgång på bra ingenjörer.
– De flesta produkter som vi utvecklar för Europa och många av de som vi utvecklar för resten av världen har gjorts här i Malmö. Så det är ett bra ställe för att länka samman tillverkning och produktutveckling, säger han.
Dresser Wayne är ett världsomspännande företag som tillverkar bränslepumpar och tillbehör som betalningssystem. Produktionsenheter finns i USA, Sydamerika, Asien och för Europas del i Limhamn.
Där finns också ett av koncernens två stora centra för produktutveckling.
Produkter som betalterminaler som integreras i själva bensinpumpen och en ny teknik för att mäta bensinflödet är exempel som tagits fram i Malmö och som kommer att finnas på bensinpumpar världen över.
Det globala märks också i själva fabriken där delar genom station för station sätts samman till färdiga pumpar. En ska till Italien, en annan till Polen och en tredje ska användas i Sverige. En bok fylld med specifikationer och tester följer med varje pump till färdigt skick.
Den stora utökningen har också gett ett rejält behov av personal. Antalet anställa har de senaste tre månaderna utökats med 30 personer till totalt runt 250. Inom kort ska lika många till rekryteras, varav de flesta till produktionen.
Neil H Thomas räknar med en försäljningstillväxt på mellan två och fyra procent per år, främst drivet av Ryssland och Östeuropa men även länder som Spanien och Portugal.
– Östeuropa är ju uppenbart eftersom där blir fler och fler bilar. I övrigt är marknaden cyklisk, olika länder går igenom olika faser beroende på nya krav eller bestämmelser, säger Neil H Thomas.
En viss del av efterfrågan drivs av att nya bränsle som etanol kräver andra pumpar men också av ett utvidgat användningsområde för pumparna. Som att bygga in en större display på pumpen som kan användas till marknadsföring eller nyhets- och trafikinformation.
– Om du spenderar två till tre minuter med att fylla på bensin vill bensinbolagen använda den tiden till att göra reklam för saker de säljer inne i affären.
– En annan stark drivkraft är trenden mot säkrare former av betalning. Banker och kreditkortsföretag ställer allt tuffare krav. I USA har 90 procent av pumparna betalningssystem integrerade. Det börjar hända i Europa också, säger Neil H Thomas.

Ljungmans blev Dresser Wayne för 37 år sedan

Dresser Wayne omsätter globalt runt 650 miljoner dollar och har cirka 2300 anställda. Huvudkontoret ligger Austin, Texas.
Koncernen utvecklar, tillverkar och säljer bränslepumpar och tillbehör som betalningssystem.
Den svenska delen, före detta Ljungmans som började tillverka bensinpumpar redan 1924, blev en del av Dresser Wayne 1970. Antalet anställda i Limhamn är runt 250 och omsättningen 747 miljoner kronor med ett resultat före skatt på 105 miljoner kronor (för räkenskapsåret 2005).
Gå till toppen