Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Film

The Cats of Mirikitani (3)

”En guling är en guling, det spelar ingen roll om han är amerikansk medborgare. Det kan man inte ändra på genom att ge honom ett stycke papper”, yttrade generalen John L. DeWitt, chef för USA:s västliga försvarsstyrkor, omedelbart efter det japanska anfallet på Pearl Harbor i december 1941.

Film: The Cats of Mirikitani
Genre: Dokumentär
Land: USA
År: 2007
Regi: Linda Hattendorf
Medverkande: Jimmy Mirikitani
Längd: 1:14
Betyg: 3


I februari följande år, två och en halv månader efter Amerikas inträde i andra världskriget, utfärdade president Franklin D. Roosevelt en order som ledde till en ännu större tvångsförflyttning och inspärrning av en folkgrupp än i urinvånarna indianernas fall och drabbade alla amerikaner av japansk härkomst i nationens västra delstater. Då FBI och omflyttningsbyrån WRA (War Relocation Authority) slutfört detta projekt hade 120.000 japansk-amerikaner placerats i interneringsläger i Kalifornien, Oregon och Washington, fråntagits sitt medborgarskap, förlorat sina hem och fått sina tillgångar konfiskerade.
En av dem var huvudpersonen i den här engagerande och sevärda dokumentären, JimmyMirikitani, en oansenlig liten man som vid 80 års ålder bor på trottoaren utanför en koreansk speceributik i stadsdelen Soho på Manhattan. Där sitter han och tecknar och målar, en hemlös gatukonstnär med kattdjur som favoritmotiv. Och där börjar filmaren Linda Hattendorf bekanta sig med honom sommaren 2001, strax innan de sammanstörtade tvillingtornen i närheten förgiftar luften omkring honom på två sätt: genom farliga gaser från Ground Zero och i form av rasistiska attacker på USA:s muslimer som väcker skrämmande minnen av hans förflutna.
Jimmy Mirikitani föddes i Sacramento i Kalifornien, växte upp i Hiroshima, flydde som ung man tillbaka till USA för att undgå japansk militärtjänst och hamnade i stället, liksom sin syster, i ett interneringsläger. När han kom ut därifrån hade de flesta i deras familj och släkt i Japan dött till följd av atombomben. Katter är inte hans enda illustrationer. Ett annat ständigt återkommande motiv är hämtat ur bittra minnen, föreställer ödsliga, taggtrådsomgärdade baracker i det kaliforniska lägret Tule Lake och bildar en vision av brutalt inhumana levnadsvillkor.
Hattendorfs film skildrar hennes vänskap med honom och hjälp med att organisera hans liv, få till stånd berättigade sociala förmåner, leta efter en fast bostad och återförena sig med systern - till stor del bemödanden som kompliceras av hans ofta komiskt bångstyriga karaktär. Ett fascinerande porträtt av en okuvlig överlevande tillförs en extra betydelsefull dimension genom att det ställer två typer av etnisk paranoia i ett parallellförhållande, den efter Pearl Harbor och den efter 11 september, fäller en skarp dom över den första och framhäver sin huvudpersons oro för att nationen ska upprepa dess skamliga uttryck sextio år tidigare.
Gå till toppen