Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Ica och Coop är jättarna på marknaden

Ica har 3,1 miljoner kortkunder. Ungefär hälften av dem, 1,6 miljoner, använder kundkortet som betalkort. Övriga använder bara kundkortet när de ska dra sin bonus.

Varje krona du handlar för på Ica (och Statoil) är värd en poäng. 1000 poäng ger dig bland annat rätt att få mattidningen Buffé hemskickad med olika erbjudanden på till exempel hotell, resor och olika evenemang.
2500 poäng ger 25 kronor i värdecheck. 5000 poäng ger 50 kronor.
Det finns både Icakort och Ica Bankkort, det senare är alltså ett betalkort och kan anslutas till Mastercard.
Coops Medmera är ett medlemskort i konsumentföreningen Solidar. Kortet ger dig rätt att gå på årsstämmor och rösta.
Antalet kort är 3,5 miljoner, ett hushåll kan ha flera kort. Medlemsantalet är drygt 3 miljoner.
Antalet användare av Medmerakont-ot är ca 400000, övriga använder bara korten för att få premier eller rabatter i företag och konsumentföreningar som Coop samarbetar med, till exempel Akademibokhandeln och Expert.
Medmerakortet ger poäng på allt du handlar. När du har kommit upp i 5000 poäng får du en premiecheck värd 50 kronor. Medlemmar får även tidningen Mersmak, rabatter på hotell, resor och liknande.
Hemköp håller precis på att lansera ett nytt kundkort och vill inte uppge hur många kundkort de har hittills.
Hemköps kort erbjuder en bonusstege med upp till 2 procent i Hemköps butiker och 0,5 procent på alla övriga inköpsställen.
Det finns både Hemköp Bonuskort och Hemköp Betalkort. Det senare är anslutet till Visa.
Vi-butikerna har också kundkort med ett poängsystem som liknar Icas och Coops. Men eftersom matkedjan Vi inte finns etablerad i Skåne har vi valt att inte ta med dem här.
Lågpriskedjorna Willys, Lidl och Netto med flera har vare sig kundkort eller betalkort.

Bara en av tio orkar jaga extrapriser

En ny undersökning som Hemköp låtit göra visar att 85 procent av Sveriges befolkning mellan 20 och 60 år har ett bonuskort i plånboken. 91 procent av kvinnorna och 78 procent av männen.
Det är Carat Insight som har genomfört undersökningen för Hemköps räkning. 600 personer över hela landet har tillfrågats. Intervjuperioden var augusti 2007 och intervjupersonerna mellan 25 och 60 år.
Gå till toppen