Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Svårt tjäna pengar på kundkort

Kundkort med poängsystem, bonuscheckar och medlemspriser. Så lockar butikerna oss att bli lojala kunder. Men främjar verkligen kundkorten vår lojalitet med en viss butik när de flesta av oss har så många olika kort till konkurrerande butiker?

MALMÖ. I dag kan även minsta lilla småbutik erbjuda ett kort och de flesta av oss har en uppsjö olika i plånboken. Men är kundkorten något att ha?
Inte minst livsmedelskedjorna kör stenhårt med kundkort som förstås konkurrerar sinsemellan om att erbjuda bästa möjliga bonus eller andra fördelar.
Och nu trappas kortkriget upp ytterligare. I dagarna lanserar Hemköp sitt nya kort med en bonus som nästan är dubbelt så hög som de andra matkedjornas.
Branschens argument för korten är att de fungerar som konkurrensmedel och främjar lojaliteten till deras butiker. Dessutom vill de belöna trogna kunder.
– Ju mer man handlar, ju högre bonus. Upp till hela två procent. På så sätt känner kunden att han, eller hon, får något tillbaka, säger Kundkortsjätten Ica resonerar på samma sätt.
– De som handlar regelbundet på Ica ska ha vissa fördelar, exempelvis bonuscheckar. För oss är det naturligtvis också en fördel att ha närmare relation med de kunder som handlar allra mest, säger Staffan Ekengren, pressekreterare på Ica AB.
Men främjar verkligen kundkorten vår lojalitet med en viss butik eller kedja när de flesta av oss har så många (se Hemköps kundundersökning nedan) olika kort till konkurrerande butiker och kedjor?
– Det är visserligen sant att det nu finns massor av olika kundkort ute på marknaden. Dessutom anser många att sådant som närhet till butiken, utbud, personalens bemötande och kunnande är viktigare än både extrapriser och bonus. Men en undersökning vi har gjort visar ändå tydligt att kunderna vill ha kundkort om de bara erbjuds tillräckligt hög bonus, säger Kristin Andersson.
Men det finns forskare som starkt ifrågasätter nyttan av kundkort.
Olika uppsatser vid Företagsekonomiska institutionen i Stockholm har kommit fram till att de ekonomiska fördelarna med korten är marginella. Institutionens professor, Solveig Wikström, tidigare verksam vid Lunds universitet, tillhör kritikerna.
– Jag tror att korten skapar mycket irritation och, i bästa fall, en ringa förtjänst. Fast det är svårt att säga exakt hur mycket man tjänar. För det beror inte bara på hur mycket du handlar, utan också på vilka andra förmåner som just du har nytta av.
Hennes uppfattning är att mycket kring korten handlar om psykologi.
– Vi känner oss ekonomiska när vi utnyttjar kortens fördelar som specialpriser och bonus. Men korten väcker också irritation. Vi får för mycket att hålla reda på. Vi ska inte bara komma ihåg att dra kortet när vi handlar, vi ska också komma ihåg att lösa in bonuscheckarna och det tror jag många missar. Vilket ju är särskilt frustrerande när det rör sig om en vinst eller återbäring som man anser sig ha rätt till, fortsätter Solveig Wikström.
Men hon tycker ändå att korten har vissa fördelar.
– De kort man kan sätta in pengar på i förväg är bra. Sedan är det bra att man tack vare korten får överblick över hur mycket man spenderar på till exempel mat. Men just nu florerar det så många kort att man nästan får ha en shoppingvagn med sig när man är ute och handlar.
Hur mycket korthanteringen kostar vill livsmedelskedjorna inte uppge, men sannolikt en hel del vilket i sin tur gör maten dyrare. Å andra sidan får kunderna en del tillbaka genom bonus.
– Det blir en rundgång. Om det kan man tycka vad man vill. Men att branschen fortfarande använder sig av bonuscheckar när annan teknik finns tillgänglig tycker jag är direkt löjligt. De skulle utveckla korten istället och se till så att man kunde dra bonusen direkt i kassan, eller få den i reda pengar, säger Solveig Wikström.
Samarbetsorganisationen Sveriges Konsumenter är också tveksamma till korten.
– Vår ståndpunkt är att det hade varit bättre att få rabatten direkt i butiken. Återbäringssystemet med bonuscheckar är krångligt och tidsödande. Och tid är som bekant en bristvara, säger organisationens generalsekreterare Jan Bertoft.
Vad tror ni är anledningen till att butikerna inte vill dra bonusen direkt i kassan?
– Det kan man verkligen fråga sig. Min teori är att det beror på att de vet att folk glömmer att lösa in bonuscheckarna, och det tjänar de på, säger Jan Bertoft.
Hemköps informationschef Kristin Andersson:
– Absolut inte, vi vill premiera lojala kunder. Systemet med bonuscheckar ligger i tiden, därför vill vi använda oss av det. Skulle det sedan visa sig att det inte fungerar bra och inte är fördelaktigt för våra kunder så får vi tänka om. Att dra rabatten direkt i kassan kan då självfallet bli aktuellt. Men det får vi se framöver.
Gå till toppen