Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nyheter

Hallandsåstunneln kan stoppas

Regeringen överväger att stoppa tunnelbygget genom Hallandsås. Ett definitivt beslut fattas i mars. På tisdagen besöks byggplatsen av tio borgerliga trafikpolitiker.

– Vi ska se om vi bör kasta nya pengar efter gamla, säger Jan-Evert Rådhström (m), vice ordförande i riksdagens trafikutskott.
När dåvarande trafikministern Mats Odell (kd) i mars 1992 gav klartecken för tunnelbygget skulle det kosta Skanska 1,3 miljarder kronor att borra sig genom Hallandsåsen.
Sedan dess har bygget kantats av fiaskon. Enligt Banverkets senaste beräkning landar slutnotan på 7,5 miljarder kronor. Men den kan mycket väl stiga till nio-tio miljarder.
Statsminister Fredrik Reinfeldt sade till Sydsvenskan för fyra veckor sedan att kostnadsökningarna blivit oacceptabla, men att han inte förrän i mars – då regeringen lägger fram en stor infrastrukturproposition – vill säga ja eller nej till ett fortsatt tunnelbygge.
Samtidigt betonar finansminister Anders Borg att 70 procent av statens trafikinvesteringar bör gå till vägar, bara 30 procent till järnvägar.
– En investering i väg är fyra-fem gånger viktigare än i järnväg. Vi har överinvesterat i järnvägar. Vi måste våga göra en prioritering, säger Borg till Sydsvenskan.
Hallandsåstunneln ska egentligen stå klar för trafik 2012, men projektet ligger nio månader efter tidplanen. Bygget står snart inför en slutlig brytpunkt.
Den socialdemokratiska regeringen bestämde sig 2002 för att gå vidare med bygget. I vår finns det tid för ny eftertanke under en tio veckor lång paus för underhåll.
De borgerliga ledamöterna i riksdagens trafikutskott framhåller att alliansregeringen helt prestigelöst skulle kunna skrota tunnelbygget. Nyckelfrågan är dock om det är samhällsekonomiskt försvarsbart att låta de miljarder gå till spillo som plöjts in i åsen.
– Vi måste våga att kritiskt granska även sådana här jätteprojekt. Jag var skeptisk redan 2002. Nu måste vi få exakta kostnadskalkyler. Finns det skäl att stoppa bygget måste vi våga det, säger moderaternas trafikpolitiske talesman Jan-Evert Rådhström.
Enligt fp-ledamoten Nina Larsson är det självklart att utvärdera ett byggprojekt som drar ut så mycket på tiden som Hallandsåstunneln. Och kd-ledamoten Annelie Enochson ser det som orimligt att ”denna enorma rullstensås blivit ett stort svart hål som slukar alla våra trafikpengar”.
Också utskottsledamoten Sven Bergström, som näst efter trafikminister Åsa Torstensson är centerns ledande trafikpolitiker, har starka argument mot ett fortsatt tunnelbygge:
– Vi har upplevt en oacceptabel kostnadsfördyring. Någonstans går smärtgränsen. Jag vill gärna åka dit under tisdagen för att få en bild av helheten. Fungerar borren? Är man mer försenade? Vad kostar det? När är de klara?
Både miljöpartiet och vänsterpartiet har uttalat sig för att tunnelbygget bör stoppas. Trafikutskottets ordförande Christina Axelsson (s), som inte deltar i Skånebesöket, säger dock för sin del att ”ingenting i nuläget talar för att bygget bör stoppas”.

Trafikpaket läggs fram i mars

Regeringen lägger i mars fram en stor infrastrukturproposition. Där anges ramarna för de kommande årens statliga satsningar på infrastruktur. Det finns behov av att stärka järnvägsnäten kring Stockholm, Göteborg och Malmö. Även vägnäten kring storstäderna behöver upprustas. Vägverket efterlyser mer pengar till nysatsningar i bland annat Skåne, Blekinge och Bohuslän. Banverket har stora planer för Ostlänken, Götalandsbanan och Botniabanan. Dessutom vill regeringens klimatutredare öka avrinningen från Vänern.
Gå till toppen