Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: "Behåll alkoholkontrollerna vid färjorna"

Det är beklagligt att Rikspolisstyrelsen och länsstyrelsen tar bort vaktbolagen från alkoholkontrollen i Ystads hamn. Alla bidrag för att rädda liv i trafiken måste välkomnas, skriver överåklagare Sven-Erik Alhem i Malmö och polisinspektör Ewa-Gun Westford.

Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Tusentals farliga trafikbrott begås dagligen på vägarna utan någon samhällsreaktion. Det är bara ett fåtal av trafikbrotten som blir rapporterade av polisen.
Till de allvarligaste och mest samhällsfarliga hör rattfylleribrotten. Ett skräckexempel är den svåra trafikolyckan på E 65 när en grovt rattfull långtradarchaufför körde mot färdriktningen och mejade ner mötande bilar, utplånade en hel familj och ytterligare en kvinna.
Många med oss trodde att denna fasansfulla händelse skulle medföra ett slut på supandet för yrkeschaufförerna. Men vi bedrog oss. Gång på gång kunde Skånepolisen i samband med kontroll vid färjorna konstatera att det satt rattfulla förare i många långtradare.
Svedalakatastrofen kröp under skinnet på oss alla. Polisen kände ett stort ansvar för att ständigt närvara vid färjelägena för att ta alkoholutandningsprov. Men högre prioriterade ärenden avbröt oftast arbetet.
Ystad kommun och polisen tog ett gemensamt initiativ för att försöka lösa problemen. Informationskampanjer genomfördes hos färjebolagen, möten anordnades med aktörer på polska sidan.
Det räckte inte.
Kommunen anlitade ett privat vaktbolag för att genomföra nykterhetskontroller vid färjeläget i Ystad och Polismyndigheten i Skåne ställde sig bakom åtgärden. Vaktbolaget har erbjudit ankommande förare att frivilligt genomgå alkoholutandningsprov. Polisen har omgående underrättats om någon förare motsatt sig testen. Under tiden 1 maj – 31 oktober har 133 misstänkt alkoholpåverkade förare överlämnats till polisen. Det är lätt att inse vad som skulle ha kunnat inträffa om kontrollerna inte funnits. Det lyckade projektet i Ystad har fört med sig att ett projekt startats i Stockholm.
Sållningssystemet fungerar emellertid inte längre. Det har Rikspolisstyrelsen abrupt satt stopp för. Negativa röster har hörts också från länsstyrelsen. Enligt dessa uttalanden är det bara polisen som skall utföra alkotester. När befattningshavare vid Rikspolisstyrelsen basunerar ut ett sådant budskap får det omedelbart effekt. Vaktbolaget har beslutat att genast stoppa verksamheten. Polisen har inte en chans att ständigt finnas på plats.
Agerandet från Rikspolisstyrelsens och länsstyrelsens sida är anmärkningsvärt och det kan ifrågasättas också formellt. Anställda vid vaktbolag har självfallet ingen rätt att genomföra testerna med tvång. Polis har omedelbart tillkallats om någon vägrat blåsa.
Om resenären tydligt upplysts före resan att han före ilandkörningen erbjuds genomgå en alkotest bör ett avtalsslut anses ha uppkommit som bygger på frivillighet. Vid vägran blir det direkt en polissak. Det är emellertid en angelägenhet för oss alla att bringa ner antalet dödade och skadade i trafiken.
Polisen är bra på mycket men kan inte klara allt. Synsättet har alltmer blivit att det krävs fler samverkande goda krafter för att vi skall få ett väl fungerande samhälle så fritt från brott som möjligt. Då skall inte vare sig Rikspolisstyrelsen eller länsstyrelsen sätta käppar i hjulen när det gäller att på ett bra sätt öka trafiksäkerheten och minska antalet rattfyllerister.
Polisen kan inte ensam klara uppgiften. Vi anser att det är raljerande att enbart tala om att man skall omfördela resurser. Det gäller att rädda liv. Ett vaktbolag kan med kommunen som uppdragsgivare vara ett betydelsefullt stöd.
Om en lagstiftning är nödvändig måste den komma snabbt. Lagstiftningsvägen kan byråkratiska hinder alltid lösas. Eller vad säger justitieministern?
SVEN-ERIK ALHEM
EWA-GUN WESTFORD
Gå till toppen