Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

"Bommen är ett grövre intrång i den personliga integriteten"

Trelleborgs hamn har automatiserat nykterhetskontrollen hos lastbilschaufförerna. På Rikspolisstyrelsen vill ingen diskutera varför det är lagligt att låta en maskin göra ett tvångsmässigt ingripande men olagligt att använda väktare för att be förare att blåsa.

– Personligen tycker jag den automatiska bommen är ett grövre intrång i den personliga integriteten, säger dock Lennart Nilsson, biträdande närpolischef i Ystad.
I Trelleborg är det trafikljus som slumpmässigt dirigerar tung trafik mot en vägbom. Att backa sig ur situationen går inte eftersom vägen bakåt också spärras av en bom.
Först när föraren blåst i en alkometer och utandningsluften visar på mindre än straffgränsen 0,19 promille alkohol, kan föraren fortsätta.
Hela förloppet registreras av två kameror och skulle provet ge utslag sparas händelseförloppet på en dator. På ett och ett halvt år har sex chaufförer hindrats att köra vidare. Bommen har hög prioritet hos polisen som därmed lovar att vara på plats för ännu en nykterhetskontroll inom en halvtimma.
Hamnens säkerhetsansvarige Jim Leveau säger att ingen lastbilschaufför kan vara okunnig om kontrollen och att det därmed finns ett avtal mellan chauffören och Trelleborgs hamn.
Lennart Nilsson i Ystad tror inte att bommen får finnas kvar om den granskas juridiskt.
– Men det krävs någon form av anmälan för att se hur det förhåller sig.
Gå till toppen