Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ystads fyllevakter är olagliga

30 förare hejdas inte längre från att berusade lämna Ystads hamn och köra vidare in i landet. Säkerhetsarbetet som kommunen drog igång har bedömts vara olagligt.

De tunga lastbilarna rullar nu in i Sverige via hamnen i Ystad utan att alkotestas regelbundet. Kommunens initiativ till kontroller var olagligt. Foto: Thomas Löfqvist
Ystad. Överåklagare Sven-Erik Alhem kräver nu en snabb lagändring.
– Utgångspunkten är att till varje pris få bort rattfylleristerna, säger han.
Justitieminister Beatrice Ask (m) vill inte kommentera Alhems krav och de liknande krav som förts fram av ett flera riksdagsledamöter i bland annat Skåne och Göteborg. Hon hänvisar till att nykterhetskontrollen hanteras av länsstyrelsen och att ärendet inte är avslutat.
Det var efter dödskörningen på E65 i Svedala för tre år sedan som både Ystad och Trelleborg ansåg att något måste göras för att hindra berusade förare att komma ut i trafiken.
En ungersk chaufför hade kommit med färjan, kört fel och vänt bilen och sedan kört mot trafiken några kilometer innan tragedin var ett faktum. Chauffören hade 1,82 promille alkohol i blodet och fem personer fick sätta livet till.
Trelleborgs hamn satte upp en bom som slumpvis väljer ut lastbilar och som kräver ett utandningsprov för bommen skall lyftas (se artikel intill).
Efter samråd med polisen valde Ystads hamn att istället engagera ett vaktbolag för att kontrollera både privatbilister och yrkesförare.
Facit efter det halvår verksamheten fick pågå var att mellan 15 och 39 förare varje månad rapporterades till polisen. 70 procent av dem var privatbilister.
– Vi hade bevakning på varenda ankomst, säger Lennart Lindgren, säkerhetsansvarig i hamnen. Polisen kanske bevakar vart tionde anlöp.
Lennart Nilsson, biträdande närpolischef i Ystad, var med om att införa kontrollerna. Han tyckte sig också ha backning ifrån den skånska polismyndigheten.
– Det var ett rysligt bra system, säger han. För en hel del av dem som fastnade rörde det sig om grovt rattfylleri, över en promille.
Lennart Nilsson beklagar dock att Rikspolisstyrelsen har en annan uppfattning. För även om länsstyrelsen i Skåne skall ta det slutliga beslutet om väktarnas kontroller – och det har inte skett ännu – så har Rikspolisstyrelsen satt stopp.
– Det känns inte riktigt bra att fortsätta om vår verksamhet kanske är olaglig, säger Steve Hansen på Högestad Security, vaktbolaget som tog emot bilar och förare på hamnplanen.
Även Steve Hansen var av uppfattningen att polisen hade sanktionerat nykterhetskontrollerna.
Lars Sjöberg är Rikspolisstyrelsens expert på vad vaktbolag får göra och vad de inte får göra. Det är hans skrivelse till länsstyrelsen som lagt ner verksamheten i Ystad.
– Initiativet i Ystad är lovvärt men inte tillåtet, som lagen är konstruerad.
Han säger att det endast är polisen som får göra nykterhetskontroller och att samhället blev för oförutsägbart om andra uniformerade grupper fick utföra polisiära uppgifter.
Vad gäller om det finns ett avtal mellan chaufförer, rederier och hamn om att det förekommer slumvisa nykterhetskontroller i Ystad?
– Samtycket är sekundärt eftersom funktionen ligger hos polisen, säger Lars Sjöberg.
Säkerhetsansvarige Lennart Lindgren i Ystads hamn tycker att polisen pinkar revir när den hindrar vaktbolaget att kontrollera nykterheten hos bilisterna. Men han tycker det är ett märkligt revirpinkande eftersom polisen inte har resurserna att bevaka färjorna.
Sven-Erik Alhem trodde att dödsolyckan i Svedala skulle vara en varning till alla chaufförer att de inte skulle supa och köra.
– Men så blev det inte, säger han. Det har det ena efter det andra fallet visat.

133 onyktra förare ertappades

Under sex månader gjordes 24304 alkoholkontroller i Ystads hamn.
I kontrollerna ertappades 133 onyktra förare, varav de flesta betecknas som ”kraftigt berusade”. 37 förare vägrade blåsa och tilläts köra vidare. En förare har i brev till kommunen kritiserat kontrollerna.
TT
Gå till toppen