Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Film

Eastern promises

Eastern promises är en julsaga i typisk Cronenberg-stil där kampen mellan gott och ont emellanåt fylls av en kristen metaforik, som ger en svårsmält sentimental laddning.

OriginalTitle: Eastern promises. Genre: Drama. DirectedBy: David Cronenberg. Actors: Viggo Mortensen, Naomi Watts, Vincent Cassel, Armin Mueller-Stahl. Country: USA. PublishYear: 2007.
Bild: Foto: Peter Mountain
”En julsaga” skulle kunna sättas som rubrik över David Cronenbergs nya film.
Handlingen utspelas i jultidens London, redan i de första scenerna introduceras madonnan och barnet och mot slutet sker dessutom ett under. Men eftersom regissören är den han är har själva julstämningen en speciell prägel. Upptakten innehåller också en man som prompt får strupen avskuren i en frisersalong.
Madonnan heter Anna (Naomi Watts) och är barnmorska. På sjukhusets nattskift förlöser hon den höggravida fjortonåriga flicka, Tatjana, som just kollapsat i en blodpöl.
Flickan dör och efterlämnar den nyfödda babyn – som barnlösa Anna längre fram döper till Christina (!) – plus en dagbok som avslöjar att den purunga mamman förts från Ukraina till sexslaveri i England och våldtagits av ryska gangsters.
En adress i dagboken leder Anna till en populär rysk restaurang – och över tröskeln till en livsfarlig värld. Ägaren, Semion (Armin Mueller-Stahl), är en sirlig och fryntlig äldre man, som även råkar vara det samvetslösa högsta hönset i Londongrenen av ”Vory v zakone”, ett kriminellt brödraskap rekryterat bland exfångar i Stalins Gulag.
Här möter barnmorskan också hans psykiskt instabile son och arvinge, Kirill (Vincent Cassel), en äkta så kallad lös kanon, och denna maffiafamiljs chaufför, fixare och allt-i-allo Nikolaj (Viggo Mortensen).
”Eastern Promises” håller kanske inte riktigt samma höga klass som regissörens föregående film, ”A History of Violence”.
Rollbesättningen kunde inte vara bättre, men det ter sig likafullt en smula kufiskt och förbryllande och brister i autenticitet ifråga om exilrysk och brittisk kultur när en tysk (Mueller-Stahl), en fransman (Cassel) och en amerikan (Mortensen) ska föreställa ryssar som pratar engelska med tjock brytning, till på köpet sinsemellan.
Med all sin spända thrilleratmosfär och ställvis hyperbrutala framtoning är filmen i typisk Cronenberg-stil samtidigt en moralitet, nu om kampen mellan gott och ont i närmast kosmisk mening, men med ett tillskott av kristen metaforik som fyller ett par centrala scener med en både okarakteristisk och aningen svårsmält sentimental laddning.
Den förra filmens formella och estetiska briljans har efterträtts av ett mestadels enbart yrkesskickligt och traditionellt bildspråk.
Cassel spelar över, men vissa verbala frågetecken åsido är Mortensen perfekt i rollen som en tough guy med samma gåtfulla, moraliskt tvetydiga och komplexa identitet som hans solkige actionhjälte i ”A History of Violence”.
Bredvid Martin Scorsese är Cronenberg modern films främste specialist på kreativa våldsscener.
Oavsett vad man tycker om den typen av inspiration firar denna talang en antagligen normbildande koreografisk triumf i ”Eastern Promises”, då Nikolaj i en formmässigt virtuos bastusekvens där allt han har på sig är sina tatueringar tvingas slåss för livet mot två knivbeväpnade tjetjenska gangsters.
Som så ofta hos Cronenberg har våldet en stark sexuell biton, den här gången av fascinerande och djupt suggestivt homoerotiskt slag.
Nakenheten i bastuns våldsorgie ackompanjeras av samlagsstön på ljudbandet. Kirill framstår som gay under lager av olycklig förträngning.
Filmens kärlekshistoria tycks utspelas mindre mellan Nikolaj och Anna än mellan de båda männen och alstrar en annan remarkabel scen, där chauffören på Kirills order och i hans åsyn har samlag med en prostituerad och den sistnämndes reaktion vittnar om hans längtan efter att befinna sig i samma position som kvinnan.
Gå till toppen