Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Memoarerna nästa projekt

Hon är känd för en yngre generation från tv-serien "Rederiet". Men skådespelerskan Gaby Stenbergs långa karriär har lämnat många minnen efter sig, bland annat i Malmö. Den 9 januari fyller hon 85 år.

– Jag fick resten. Jag var en så kallad klädhängare: skulle bara spela vacker, tjusig och snäll flicka. Åh, vad jag var less på att vara vacker! Jag ville ju helst av allt vara en stor skådespelerska.
85-årsjubilaren Gaby Stenberg skrattar gott åt gamla minnen när vi djupdyker i hennes långa, gedigna och mycket omväxlande skådespelarkarriär och livsöde.
Och vi hamnar i ett hisnande potpurri av filmroller, operetter, teaterrollstolkningar, pianospel, blixtförälskelse och livslång kärlek, ståndsmässig hemmafrutillvaro, akademiska studier och folkkära tv-roller, inte minst som redarhustrun Beatrice Dahlén i ”Rederiet”.
Eftersom Gaby Stenberg gillar struktur har hon försökt dela in sin brokiga tillvaro:
– Det är tre stora saker som jag satsat helhjärtat på i livet: musik, teater och Fredrik, min man.
Och sin yrkeskarriär delar hon också upp i tre:
– Film, teater och sång.
Tonåringen Gaby Stenberg filmdebuterade redan 1936 i ”Bombi Bitt och jag”.
Efter teaterstudier på Koblancks teaterskola 1939–1942 och ytterligare en rad filmroller, ofta som elegant nippertippa, fick hon äntligen chansen att visa sina skådespelartalanger.
– Jag började på Malmö stadsteater och medverkade vid dess invigning 1944 då jag spelade Titania i Shakespeares ”En midsommarnattsdröm”. Men den riktigt stora chansen fick jag i pjäsen ”Rakel och biografvaktmästaren”, som regisserades av en ny, ung och begåvad regissör som hette Ingmar Bergman.
– Äntligen slapp jag vara vacker! Jag spelade gravid, fick vara tufsig, sömnig och gäspig i min ganska dramatiska entré – det var en fantastisk roll och en fantastisk regissör. Minnesvärda filmroller hade hon i bland annat Bergmanregisserade ”Törst” med Birgit Tengroth, ”Gröna hissen”, ”Löjtnantshjärtan”, ”Sängkammartjuven” och ”Fröken April”.
Den tredje av hennes karriärer, sångkarriären, ledde bland annat till succéer i ”Kiss me Kate” och ”Sköna Helena” i Köpenhamn.
Och hon har spelat piano i hela sitt liv och framträdde under 1950-talet i den egna tv-serien Gaby Stenberg och en flygel.
– Jag brukar säga att jag gjort allt utom att sjunga opera och stå på tå i balett.
Efter 26 år på scen fick Gaby Stenbergs framgångsrika karriär ett abrupt slut.
– Jag blev blixtkär, gifte mig med överläkaren och kirurgen Fredrik Koch, blev ”doktorinnan Koch” och flyttade till Kristianstad.
– Visst saknade jag teatern men jag har aldrig ångrat mig! Fredrik behövde mig och jag behövde behövas, så det var inte svårt alls att träda in i min nya hemmafrutillvaro och ta hand om Fredrik och två av hans fyra barn, som fortfarande bodde hemma.
När Gaby Stenbergs make avled 1983, efter att familjen bott några år i Malmö (då Gaby Stenberg bland annat passade på att läsa in en fil kand i fonetik i Lund), tog det ett år innan den forna gamla arbetsgivaren Malmö stadsteater (läs: Claes Sylwander) vågade höra av sig: Kunde fru Koch möjligen tänka sig att återvända till teatern och i så fall spela i ”La Cage Aux Folles” mot Jan Malmsjö?
– Jag tvekade enormt! Jag hade ju varit borta från teatern så länge. Skulle det gå att hitta tillbaka? Måste man lära allt på nytt?
– Efter mycket funderande droppade det plötsligt bara in i min skalle: why not?
– Ingen annan var längre beroende av mig. Jag kunde fatta ett beslut som faktiskt bara gällde mig själv. Avgörande var också att skicklige Jan Malmsjö hade huvudrollen – då kunde väl inte projektet misslyckas? Så jag sa ja.
Därmed började en ny karriär – efter tjugo år.
– Före premiären var jag fruktansvärt nervös, helt övertygad om att jag antingen skulle svimma eller dö. Men det blev knallsuccé!
Malmöborna minns nog köerna som ringlade och applåderna som aldrig ville ta slut. Utsålda hus i två år!
– Jan Malmsjö var fantastisk. Det var rätt roll för honom vid rätt tillfälle i livet, säger Gaby Stenberg generöst.
Du var kanske inte så dålig själv?
– Jag spelade nattklubbsvärdinnan Jacqueline och det var ju ingen stor roll egentligen. Men jag fick en jättescen i slutet, specialskriven för mig och ja, det gick vägen!
Tillbaka i Stockholm erbjöds nästa favoritroll: som Hebriana i Lars Noréns och Bo Widerbergs tv-uppsättning av ”Hebriana”.
Och nästa succé minns hela svenska folket: Gaby Stenbergs roll som skeppsredare Reidar Dahléns hustru (i två omgångar) i tv-långköraren ”Rederiet” 1992–2002.
Gaby Stenbergs rolltolkningar av tråkiga Ellinor och pigga, glada tvillingsystern Beatrice gjorde henne till superkändis för en helt ny publik:
– ”Hälsa Reidar!”, skrek tonåringarna åt mig på stan. Deras yrkesarbetande föräldrar hann aldrig se ”Rederiet”, men tonåringarna och barnen gjorde det. ”Rederiet”-åren var fantastiska.
Mellan alla olika karriärer har Gaby Stenberg också hunnit med att forska i humlesurr, designa glas, arbeta som röstpedagog och som lärare vid Vadstenaakademin, delta i återuppbyggnaden av Etnografiska museets nedbrunna teceremonihus och vara med i tv-programmet ”Släktbandet” mycket annat. Hon har just skrivit klart en bok om sin driftiga mormor Ida Trotzig, som bland annat förde in den japanska tehustraditionen till Sverige på 30-talet.
Nu är hon i gång med nästa bok – memoarerna.

Gaby Stenberg

Yrke: Skådespelerska, sångerska, och operettprimadonna.
Bakgrund: Spelat med i cirka 40 filmer samt i mängder av roller vid Malmö stadsteater. Återkom 1985 i ”La Cage Aux Folles” mot Jan Malmsjö. Därefter film och tv.
Familj: Fyra bonusbarn, åtta dito barnbarn och fem barnbarnsbarn
Bor: I våning på Gärdet i Stockholm.
Fritidsintressen: Film, teater, musik.
Önskar sig: ”En bra brödburk! Den jag hade försvann vid försäljningen av gården.”
Aktuell: Fyller 85 år den 9 januari.
Gå till toppen