Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Dramaten tar hjälp av "okänd" skånska

En skånska i förskingringen har kallats till Dramaten för ett ärofullt uppdrag. Jugendbakelsen vid Nybroviken ska fira 200-års-jubileum med en Strindberg-trippel, och nu sitter Maria Åberg från Arrie i teaterns eftermiddagstomma kafeteria och filosoferar över likheterna mellan Benazir Bhutto och Gustav III.

Skånska Maria Åberg i regitagen på Dramaten i Stockholm där hon inför teaterns 200-årsjubileum regisserar Gustav III.Bild: Foto: Kent Hult
Maria Åberg är en medryckande 28-åring, som sedan sju år har sin bas i London, där hon har gjort snabb karriär som regissör på teatrar som Royal Shakespeare Company (RSC) och Royal Court.
Men för halvannat år sedan väntade en telefonlapp på henne i scenporten på RSC. Någon ville att hon skulle höra av sig till Dramaten. Stavningen av namnet var kreativ, men Maria identifierade Staffan Valdemar Holm och ringde upp. Det visade sig att han ville erbjuda jobb.
– Det var en fantastisk överraskning, säger Maria Åberg på intakt skånska. Jag hade inte haft en tanke på att söka upp Dramaten.
Jubileumsprogrammet, som har premiär på lördag, har fått samlingstiteln ”Tre kronor”. Tre Strindbergsdramer med kungliga huvudpersoner: ”Gustav Vasa”, ”Kristina” och ”Gustav III”. Maria Åberg har ansvaret för ”Gustav III”, Åsa Kalmér och Jagos Markovic för de andra två.
Repetitionerna har pågått i närmare tolv veckor. Maria Åberg är snarare van vid fyra.
Så det här är rena semestertempot?
– Ja, jösses! Frågan är om det inte har varit väl lång tid. Nu börjar det klia i fötterna på skådespelarna, säger hon.
Hon har samarbetat tätt med dramaturgen Vesna Stanisic, som har bantat ner alla tre pjäserna till behändiga enaktare.
Staffan Valdemar Holms förhållningsorder var tydliga: varje pjäs skulle vara 1.20 lång, antalet aktörer max åtta–nio, de tre regissörerna fick inte konferera med varandra, och pjäserna skulle tolkas oberoende av sina historiska sammanhang.
Inte minst det sista gick hem hos Maria Åberg. Stilteater och det historiskt korrekta är inte hennes tekopp.
Den gängse bilden av Gustav III som teaterfjolla med fransk accent och hälta har alltså ingen plats i hennes uppsättning. Tyngdpunkten ligger mer på kungens känsloliv.
– Jag har funderat mycket på hur ensam man blir i en position som hans, där man inte kan lita på någon, säger hon. Vad gör det med ens allra intimaste förhållanden?
Maktens psykologi intresserar henne också – hur besatt man kan bli av att komma åt den och behålla den. För Gustav III slutar allt med ett skott på en maskeradbal.
– Då vet han redan att allt är förlorat. Han kliver in i lejonburen och knäpper upp jackan. Det är nästan som om han sökte sin egen undergång, säger Maria Åberg och drar paralleller med Pakistans mördade oppositionsledare Benazir Bhutto: hon måste ha vetat att hon skulle bli skjuten, att det bara var en tidsfråga.
Maria Åberg kom till Dramaten med fjärilar i magen. Här skulle hon jobba med stjärnskådespelare, som aldrig hade hört talas om henne, än mindre sett något av hennes arbete. Men samarbetet har löpt smidigt, säger hon.
– Vi har verkligen haft kul. Och det har varit väldigt roligt att arbeta med Michael Nyqvist. Han är öppen och ödmjuk, jobbar hårt och är väldigt engagerad.
Detsamma kunde sägas om Maria Åberg, som själv ser prestigelösheten som sitt starkaste kort som regissör.
– Jag bryr mig inte om varifrån en idé kommer, säger hon, bara den bidrar till att göra föreställningen bättre.
Hon är väl medveten om att hennes ”Gustav III” är stilmässigt extrem. Här förekommer både heavy metal, transvestiter och ridbyxor i lack. Så visst är hon litet nervös inför lördagens premiär.
– Men det är viktigt att inte låta publiken bli för bekväm, säger hon. Det är bra om man kan komma åt den på ett mera brutalt och direkt sätt. Man ska inte kunna skydda sig mot upplevelsen.
Att ha jobbat på Dramaten blir ytterligare en fjäder i hatten för Maria Åberg – eller Maria Aberg, som de kallar henne i London. Nationalscenen och Strindberg kommer att se bra ut i cv:n, även utomlands. Men visiten är tillfällig. Det är London och den nyskrivna dramatiken som känns som hemma för Maria.
En utflykt till Tyskland ingår också i framtidplanerna. Maria la ut en mängd krokar där i höstas, och häromdagen fick hon napp i Mainz.
Att sitta med armarna i kors och vänta på erbjudanden ligger inte för henne.
– Jag brukar ringa upp och säga ”Jag är ledig i september – har du något?”. Hittills har jobben ramlat in i bra takt.

Maria Åberg

Född: 1979 i Arrie i Vellinge kommun.
Bor: I London.
Familj: Föräldrar i Beddinge-strand. En bror och en syster. Sambon Rob Cotter, litteraturvetare.
Karriär: Utbildad vid regilinjen på Mountview Theatre School i London.
Regiassistent på Malmö dramatiska teater. Dramaturgi-assistent på Royal Court Theatre i London.
Regidebut och genombrott med Franz Xavier Kroetz ”Stallerhof” på Southwark Playhouse 2006.
Uppsättningar på Royal Shakespeare Company, bland annat ”Days of Significance” av Roy Williams, och på Royal Court Theatre, senast ”Alaska” av debutanten DC Moore.
Sätter just nu upp Strindbergs ”Gustav III” på Dramaten. I höst väntar ett regiuppdrag på Stadsteatern i tyska Mainz. Vilken pjäs det blir är inte bestämt.
Gå till toppen