Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Before the Devil Knows You’re Dead

Storyn kretsar kring de två bröderna Hansen, Andy (Philip Seymour Hoffman) och Hank (Ethan Hawke). Bägge är i desperat behov av snabba kontanter. "Before the Devil Knows You’re Dead" får en fyra av Jan Aghed.

OriginalTitle: Before the Devil Knows You’re Dead. Genre: Drama. DirectedBy: Sidney Lumet. Actors: Philip Seymour Hoffman, Ethan Hawke, Marisa Tomei, Albert Finney, Amy Ryan, Rosemary Harris. Country: USA. PublishYear: 2007.
Hans nya film – döpt efter ett irländskt talesätt: ”May you be in heaven for half an hour before the devil knows you’re dead” - fogar sig till den första kategorin och är ett verk av en 83-åring med obruten kraft.
1962 överflyttade han ”Lång dags färd mot natt”, Eugene O’Neills klassiska pjäs om familjen Tyrone, till bioduken. Som dysfunktionell samling nära anhöriga är den familjen trots allt ett idylliskt och trivsamt sällskap bredvid Lumets senaste huvudpersoner.
Storyn kretsar kring de två bröderna Hansen, Andy (Philip Seymour Hoffman) och Hank (Ethan Hawke). Bägge är i desperat behov av snabba kontanter sedan den förre försnillat pengar hos mäklarfirman där han är chefskamrer för att finansiera en dyrbar livsstil och sitt kokainmissbruk. Den andre har supit bort månader av barnunderhåll till sin frånskilda hustru. Dessutom hämnas han på sin utåt mer framgångsrike äldre bror genom att varje torsdag i hemlighet pippa hans fru (Marisa Tomei).
Hank, den svagare av de två, chockas av Andys plan på att råna den lilla obevakade juvelerarbutik i en förort i New Jersey som ägs och drivs av deras föräldrar, men låter sig ändå övertalas att ställa upp. För att slippa vifta med en revolverattrapp i ansiktet på sin egen mor rekryterar han i sin tur en yrkesförbrytare som olyckligtvis inte är lika finkänslig. Härifrån går allting fullständigt snett och utvecklas, när väl fadern Charles Hansen (Albert Finney) trätt in i bilden, till en grekisk tragedi i svarta oidipala färger.
Lumet har fullödig kontroll över en intrikat, uppbruten berättarstruktur som rör sig bakåt och framåt i tiden, medan filmen visar samma steg i händelseförloppet från olika karaktärers perspektiv. Från rånkuppen och dess efterspel väller nödtorftigt begravda familjekonflikter, psykiska skador och hatfyllda känslokomplex fram till dödliga konfrontationer i en mer och mer laddad tryckkokaratmosfär, inte minst präglad av regissörens kända förmåga att utvinna bästa möjliga ur sina skådespelare.
Man kan ha förbehåll mot att filmen i så hög grad intresserar sig för männens problem på bekostnad av de tre, fyra kvinnornas situation, liksom mot vissa klichémässiga och maniererade drag i Tomeis och Finneys rollporträtt. Å andra sidan är det en närmast hypnotisk upplevelse att iaktta hur de båda bröderna var för sig och i varandras närvaro börjar gå upp i limningen av samvetskval och den febrila pressen i att försöka sopa undan alla spår av ett horribelt påhitt, samtidigt som de katastrofala följderna bara fortsätter att förvärras.
Gå till toppen