Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Saudiska kvinnor inte förtryckta, menar skolchef

Bilden av att den saudiska kvinnan är förtryckt stämmer inte, enligt Limhamn-Bunkeflos utbildningschef Mats Bååth, nyss hemkommen från Saudiarabien. Men eleverna från Malmö som snart åker dit för att måla får inte göra det tillsammans - de delas upp i flickor och pojkar.

LIMHAMN-BUNKEFLO. I april åker fyrtio sjätteklassare från Bergaskolan och Hermodsdalsskolan till Saudiarabien för att tillsammans med saudiska barn delta i ett konstprojekt organiserat av föreningen Spiritus Mundi.
Utbildningschefen Mats Bååth har precis kommit hem från en rekognoseringsresa i den saudiska huvudstaden Riyadh.
– Det var fantastiskt många intryck som sköljde över en. Vi lyckades väldigt väl med vårt besök, säger han.
I Saudiarabien har inte kvinnor rösträtt och i domstolarna väger deras röst bara hälften så tungt som en mans. Skolsystemet är uppdelat i pojk- och flickskolor.
Mats Bååth är särskilt nöjd med kontakterna som togs med flickskolorna. Dessa kontakter kunde dock inte han sköta, eftersom han är man. I stället gjorde hans hustru Lena Bååth, som arbetar på Lärarutbildningen i Malmö, det.
– Lena mötte otroligt stolta och starka kvinnor. Man har ju en bild av att den saudiska kvinnan är förtryckt. Men de sa att den bilden inte stämmer. Nu fick ju i och för sig inte jag träffa dem, men Lena berättade det för mig, säger Mats Bååth.
Tror du inte att saudiska myndigheter har försökt visa upp en så bra bild som möjligt för just er?
– Den risken kan man ju tänka sig, men det tror jag inte. Jag träffade även en svensk familj där nere. Frun var sjuksköterska och hon träffade många kvinnor i sitt yrke. Hon bekräftade bilden av att kvinnor inte känner sig förtryckta. Men det är klart, kvinnans ställning där är inte likadan som här, det är otvetydigt, säger han.
De svenska eleverna ska tillsammans med de saudiska bland annat måla en tavla som ska ställas ut på The Riyadh National Museum. Men pojkar och flickor kommer inte att få måla på tavlan samtidigt.
– Alla fyrtio barnen kan ju inte måla samtidigt, så vi tänkte att man kan jobba två och två, pojke med pojke och flicka med flicka, säger Mats Bååth.
Hade det inte varit bättre om flickorna och pojkarna hade målat tillsammans?
– Jag tror att vi öppnar en dörr om både flickor och pojkar åker iväg på samma grej. Den dörren får vi nöja oss med som ett första steg, säger han.
Gå till toppen