Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

– Jag kan fortfarande tala skånska

Efter många år i Stockholm står Kajsa Reingardt åter på scen i Skåne. Hon spelar Mrs Johnstone i musikalen ”Blodsbröder”, premiär på lördag på Kristianstad teater.

Bild: Foto: Lars Dareberg
MALMÖ. 1980 gjorde Kajsa Reingardt ett bejublat genombrott som Hedvig i Ibsens ”Vildanden” på Nyan och sedan följde en rad minnesvärda roller.
– Det känns lite nostalgiskt att komma in här på teatern, säger Kajsa Reingardt när vi slår oss ned i kantinen på Malmö Opera en stund innan hon åker till Kristianstad för repetitioner på stadens gamla fina teater.
1991 lämnade hon hemstaden Malmö för först Borås stadsteater och sedan Stockholms stadsteater.
– Under de åren som jag tillhörde ensemblen på Malmö stadsteater var kantinen fylld av skådespelare, dansare, musiker, sångare och körmedlemmar, minns Kajsa Reingardt. Blandningen av artister gav extra spänning och känsla åt arbetet.
Det var före uppdelningen i Malmö Dramatiska Teater, Malmö Musikteater och Skånes Dansteater. När den ägde rum hade hon och hennes man, skådespelaren Ole Forsberg, redan varit tjänstlediga några år och följt regissören Peter Wahlqvist till Borås stadsteater där han blev chef. Sedan fortsatte de till Stockholm då han fick den chefstjänsten.
– Staffan Valdemar Holm erbjöd oss att komma tillbaka till Malmö men då var vi i princip komma omedelbart. Vi blev kvar i Stockholm.
Hon är utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö 1977–1980 och har framför allt ägnat sig åt dramatisk teater. Några musikalroller finns ändå på hennes lista, bland annat i rockmusikalen ”Linje ett” på Unga Teatern i Malmö 1988, ”City of Angels” och ”Stulen lycka” i Stockholm 1993 respektive 1995.
– Min pappa var mycket intresserad av musik och sång och såg till att jag började sjunga i kommunala musikskolan i Malmö när jag gick i fjärde klass. Jag spelade piano och har under åren tagit sånglektioner med jämna mellanrum.
Egentligen var sången och musiken hennes verkliga intresse under uppväxten. Gymnasieåren på S:t Petri på 70-talet sammanföll med blomstringstiden för det fria musik- och teaterlivet i Malmö – Lund. Gorillateatern blev Nationalteatern, Musikteatergruppen Oktober bildades, musikern Ale Möller gick också på S:t Petri och blev en god vän. Jazz å de’ var en grupp att räkna med. Victoriastriden engagerade och Mikael Wiehe och Hoola Bandoola drog skarorna till sig.
– Jag visste inte riktigt vad jag skulle ägna mig åt och kände mig rätt bortkommen på den humanistiska linjen på skolan. Skulle jag bli gymnastiklärare? Jag hade varit med i Malmöflickorna i flera år och tyckte om dans. Skulle jag bli psykolog?
På en fest mötte hon en elev från teaterhögskolan och började prata om sin osäkerhet inför det framtida yrkesvalet. Kajsa Reingardt fick rådet att satsa på en teaterutbildning och kom in vid första försöket.
Hedvig i ”Vildanden”, i regi av Eva Sköld, blev hennes debut efter Teaterhögskolan. Sedan gick Kajsa Reingardt till Skånska Teatern och medverkade i Peter Oskarsons stora Värnlundprojekt innan hon så småningom kom tillbaka till stadsteatern och titelrollen i ”Anne Frankes dagbok”, Nora i ”Ett dockhem”, Nina i ”Måsen” för att bara nämna några av hennes uppmärksammade insatser.
Större delen av repetitionerna inför ”Blodsbröder” har ägt rum på tv i Malmö.
– Det var också en sorts hemkänsla som infann sig då. Jag återsåg flera av dem som jag tidigare jobbade med.
För några år sedan kände Kajsa Reingardt ett behov av att göra någonting annat och lämnade teatern under ett år. Hon utbildade sig till hälsopedagog på Lillsveds Folkhögskola.
– Ett nyttigt avbrott som gav bra erfarenhet.
Efter det lockades hon tillbaka till teatern av koreografen Birgitta Egerbladh för ”Tjechovträdgården” och senare ”Köra och vända – eller dit jag längtar så”, två uppsättningar där dans och dramatik blandades på ett nytt och spännande sätt.
2006 spelade Kajsa Reingardt mot Johan Ulveson i Kristina Lugns ”Jag har ett flygfotografi av kärleken” på Teater Brunnsgatan Fyra i Stockholm. Dit återvänder hon till hösten för att arbeta tillsammans med Peter Oskarson i Niklas Rådströms nyskrivna pjäs om depression.

Fakta: Blodsbröder

Musikal av Willy Russell som Malmö Opera producerar för turné i Region Skåne. Elisabet Ljungar regisserar, Joakim Hallin är kapellmästare. De andra stora rollerna görs av Michael Jansson, Karl Rombo, Regina Lund.
Premiär 1 mars på Kristianstad Teater. 17–26 april samt 6 och 7 maj på Skånes Dansteater i Malmö.
Gå till toppen