Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

KO kräver lagändring för gatuförsäljning

Köper du ett mobilabonnemang av försäljare på gator och torg har du ingen ångerrätt. Det vill Konsumentombudsmannen ändra på och kräver en lagändring.

Många är trötta på telefonförsäljning och väljer att ansluta sig till Nix för att slippa säljsamtal i hemmet. Det kan vara en bidragande orsak till att antalet gatuförsäljare har ökat markant på senare tid. I samma takt har anmälningarna mot gatuförsäljarna ökat.
– Vi får många samtal till Konsumentverket om detta, vi hör från såväl konsumentvägledarna ute i kommunerna som från Konsumenternas tele- och internetbyrå liksom Post- och telestyrelsen om problemen, säger konsumentombudsmannen Gunnar Larsson.
Anmälningarna gäller nästan alltid telekommunikationstjänster och handlar om vilseledande marknadsföring och bristande prisinformation. Många kunder känner inte till att ångerrätt inte gäller vid köp av gatuförsäljare.
– Vi gjorde en undersökning i höstas då vi frågade 1200 personer vad de tycker om gatuförsäljning. Hälften av dem var negativa. De talade om påstridiga försäljare, och att de i en oförberedd situation gjorde impulsköp som de sedan ångrade.
När hemförsäljningslagen kom på 1970-talet – med anledning av alla dammsugarförsäljare som ringde på i svenska hem – infördes ångerrätten. Men gatuförsäljning undantogs.
– Däremot gäller den i de nordiska grannländerna. Handlar man något på Strøget eller Karl Johan har man alltså rätt att ångra köpet, säger Gunnar Larsson.

Vissa stora företag ger ångerrätt även vid gatuförsäljning trots att de inte måste.
– Jag tror att en lagändring skulle vara till godo också för försäljarna. De skulle framstå i bättre dager om kunden vet att det går att upphäva avtalet.

Gunnar Larsson hoppas på en snabb lagändring.
– Det är ingen stor ändring, men den skulle ge ett betydligt starkare civilrättsligt skydd för konsumenten.

Vissa ger ångerrätt men bestämmer villkoren

När man handlar i en affär har man ingen rätt enligt lag att ångra köpet. Om man däremot köper något på postorder, av en telefonförsäljare, från Tv-shop, på Internet eller vid hemförsäljning, har man 14 dagars ångerrätt.
Distans- och hemförsäljningslagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge tydlig information om hur man kan ångra ditt köp.
Vissa företag ger ångerrätt även vid gatuförsäljning, men bestämmer då själva villkoren för denna rätt.
Under fjärde kvartalet 2007 hade Konsumenternas tele- och internetbyrå 122 ärenden som gällde gatuförsäljning. Motsvarande siffra för andra och tredje kvartalet var 85 respektive 84 ärenden.
Gatuförsäljning kallas också canvasförsäljning.
Gå till toppen