Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Därför förlorar så få artister på fildelningen

Det är skivbolagen som har störst problem med fildelningen, inte artisterna. I Sydsvenskans undersökning bland hundra svenska musiker anser endast 39 procent att de förlorar pengar på fildelningen. En klar majoritet anser att deras livepublik blir större tack vare fildelningen.

Livemusiken är räddningen
»Det är väldigt tydligt utomlands. Vi turnerade nyligen i Kina och skivan var inte ens släppt där men folk sjöng med ändå. «
Svensk popmusiker
Som Sydsvenskan berättade igår anser 38 procent av hundra svenska musiker att fildelning ska vara lagligt. De fick även frågor om sin ekonomi: vad de tjänar mest på, hur de drabbas ekonomiskt och om deras livepublik ökat på grund av fildelning. 
68 procent uppger livespelningarna som sin största inkomstkälla idag. 64 procent av de musikerna anser även att de fått en större livepublik på grund av fildelningen.
Vill man ha köpare eller lyssnare?
Musikbranschen har samma räkneproblem som tidningsbranschen – köpare kontra räckvidd. Man kan dels mäta hur många som prenumererar på dagstidningen, dels hur många som läser den. Det senare, räckvidden, är det viktiga för alla annonsörer.
I musikbranschen har man inte bestämt sig för om det är skivförsäljningen eller räckvidden som är det viktiga. 
– Potentiellt hade man kanske kunnat sälja fler skivor, men samtidigt hade man inte nått ut till så många människor, säger en ung popmusiker om problematiken.
Genom att nå ut till många får man en större livepublik och tjänar pengar på biljettintäkter. Men å andra sidan är det svårt att komma ut på turné om man inte säljer skivor. En sångerska berättar:
– Många bokare kollar försäljningssiffror. Har man då en stor publik som mest har laddat ner ens musik så märks ju inte det på försäljningssiffrorna och då har man svårare att få åka ut på turnéer.
Skivbolagen byter fokus
Ett relaterat problem är att skivbolagen förut betalade ut saftiga turnéstöd för att artisterna skulle ut och spela och på så sätt sälja ännu fler skivor.
Idag säljs så få skivor att bolagen gör tvärtom – i somras avslöjade Sydsvenskan att stora skivbolag har börjat skriva in i kontrakten att de ska ha procent på alla liveintäkter.
– Skivbolagen måste fylla igen hål. De har inget med livescenen att göra. Vad ska de ha pengar för det för, säger en artist med lång internationell karriär bakom sig.
Alla ser inte livescenen som räddningen
Men är verkligen livebranschen en sådan framtidsbransch? En handfull musiker i undersökningen är skeptiska.
– Från fildelarnas håll får man ofta höra ”ja, men ni kan ta igen det på biljettförsäljning till livespelningarna”. Men Sverige är ett litet land och det vanligaste är att popband idag nästan får betala för att turnera. 10 procent av artisterna klarar av att verkligen tjäna pengar på det, men inte resten. Så det finns inga stora pengar i livespelningarna, säger en etablerad svensk musiker.
En annan etablerad musiker tror att problemen framför allt ligger i framtiden:
– Eftersom alla tror att livemusiken är räddningen så är fan och hans moster ute och turnerar just nu. Jag tror att det kommer att komma en backlash.
Är det självklart att man ska tjäna pengar på musik?
Hela debatten om fildelning bygger på en enkel tanke: även musiker ska få betalt för sitt arbete. Men i undersökningen säger bara 39 procent att de förlorar pengar på fildelningen.
Majoriteten av de utfrågade säger alltså att de inte förlorar pengar eller åtminstone är de inte säkra på att de gör det. Och många av dem vill helst slippa tänka på den affärsmässiga biten av sitt konstnärskap.
– Jag började inte spela musik för att tjäna pengar. Musiker vill inte känna sig som tvättmedelsförsäljare, säger en musiker.
– Är det konstnärens ansvar att komma på hur han ska leva på sin konst? Man lägger tio tjugo trettio år på att bemästra konstformen och då finns inte så mycket utrymme till det affärsmässiga, säger en annan.
Det finns musiker som tycker att problemet är just pengarna.
– Medborgarlön för kulturarbetare skulle innebära att de som håller på skulle kunna hålla på med musik för att de vill och inte bara för att tjäna pengar.
Men det finns också musiker som inte skyggar för att se det affärsmässigt. 
– Min pappa har alltid sagt att det handlar aldrig om hur mycket pengar man tjänar – utan om vilka kostnader man utsätter sig för. Min musik funkar som vilket företag som helst – därför skar jag bort de kostnader som drabbade mig hårdast och driver därför mitt förlag själv, säger en musiker.
Men sen finns det också musiker som menar att själva frågan är felställd.
– Det är inte självklart att man som kulturskapare ska kunna tjäna massa pengar på det man gör. Samtidigt behöver man inte bli nyliberal och säga att det är det säljande som ska överleva. Jag tror det är bra att kombinera jobb och musik – att få stöta och blöta sig med olika människor, säger en popmusiker.
Stråkorkestern vs kreativiteten
Men hur påverkas då själva musiken av fildelningen? Påverkas den alls? Vad vi säkert vet är att musikljudet påverkas av att vi lyssnar på nedladdade mp3-filer istället för att lyssna på cd. Ljudet är sämre och delar av ljudregistret skärs bort i de komprimerade mp3-filerna.
Men flera av de utfrågade artisterna anser att själva musiken förändras. En etablerad svensk musiker är rädd för att fildelningen kommer att resultera i sämre skivor.
– Det finns ett fullständigt moment 22 i detta. Lyssnarna vill ha bra skivor som låter bra och kanske har stråkarrangemang, men vi kommer inte att kunna ha det i framtiden om vi inte får ta betalt för vår musik så att vi kan betala stråkorkestern.
Men en annan svensk musiker talar om att fildelningen kan öka kreativiteten.
– Fildelning är en viktig del i många musikers skapande. De som använder sig av samplingar av andras musik i sin egen. Det är en vändning som diskussionen sällan tar. Att fildelningen kan vara en resurs för att skapa ännu bättre musik.
Gå till toppen